Bliver det nogensinde ham og mig – min eneste ene?
Jeg har i årevis haft et crush på min barndomsven, men jeg har altid fortrængt det, da han enten var i et forhold, eller jeg ikke havde set ham i mange år. Jeg begyndte så for nogle måneder siden at skrive med ham, og vi mødtes. Allerede en uge efter skulle vi mødes igen, men i ugen op til havde jeg en virkelig dårlig dag, fordi jeg var presset pga. eksamener. Mine veninder kunne se, at jeg havde en dårlig dag og troede, det var på grund af ham, så derfor skrev de en grim besked til ham, uden jeg havde bedt dem om det. Han kaldte så mig nogle grimme ting efterfølgende og var glad for ikke at ende sammen med en som mig.
Jeg har siden fået lagt mange tarotkort, som alle siger, at jeg får ham igen, og at han er min twinflame. Jeg ville seriøst gøre ALT for at få hans tilgivelse, så vi kan starte på en frisk igen. Jeg har også skrevet en lang undskyldning, hvor jeg forklarede ham, at jeg var bange, fordi jeg er blevet "overfaldet/voldtaget", og ellers har jeg kun været sammen med fuckboys.
Mange siger til mig, at jeg skal komme videre, eller at jeg fortjener bedre, men det føler jeg ikke selv, at jeg gør. Han var den brik, som manglede i mit puslespil, og nu har jeg smidt den brik væk igen. Hvor længe mon jeg skal give ham, før han er klar til at tilgive? Jeg så en fremtid med denne her fyr; jeg kunne sagtens se mig selv som papmor til hans søn og få børn med ham engang i fremtiden.
P, 23 år

SVAR:
Kære P
Jeg ved ikke, hvordan du har det lige nu, og jeg forstår på dit skriv, at du tager nogle ordentlige rucheture i dit liv ind imellem.
Det er lidt svært at finde ud af, hvad det er du står midt i, så måske rammer jeg ved siden af med mit svar. Hvis jeg gør det, må du meget gerne skrive igen.
Du beskriver, at ham, du genfandt og mødtes med, var som “en manglende brik i dit puslespil”, og du kunne se alt i dit liv falde på plads med ham.
Overgreb giver usikkerhed
Jeg lægger mærke til, at du tidligere har været udsat for overgreb (overfald/voldtægt). Skal jeg forstå det sådan, at det har gjort dig bange i situationen med din barndomsven? I hvert fald tænker jeg ikke, du behøver at undskylde det.
Desuden har dine tidligere forhold været uden tryghed og kærlighed – som jeg forstår det, du skriver – men kun for at have sex. Hvis det er rigtigt forstået, er det helt normalt, hvis du er usikker på at gå ind i et nyt forhold og længes efter tryghed.
Pas godt på dig selv
Jeg får sådan lyst til at sige: Du skal passe rigtigt godt på dig selv, for du har fået en skade og har ar på sjælen. Det er fint, du har forklaret det til fyren.
Desværre var det meget ufint, at andre blandede sig i noget, der ikke vedkommer dem! Den slags veninder er ikke særlig gode at samle på, selvom de gjorde det for at beskytte dig.
Få ro på
Jeg tænker, du trænger til at få noget ro på dig selv og dit liv. Derfor vil jeg anbefale følgende – du kan bare overveje og forkaste det, du ikke kan eller vil bruge til noget:
• Kast dig ikke i armene på hvem som helst i håb om, at du bliver grebet af nogen
• Vær kritisk i forhold til venner/veninder
• Søg venskab og kærlighed frem for sex
• Tro ikke, at dit løb er kørt, fordi du ikke fik positiv tilbagemelding fra barndomsvennen. Der er andre brikker, som vil passe ind, hvis du giver tid og ser godt efter.
• Intet er perfekt i denne verden
• Få hjælp – evt. gennem samtaler med en terapeut eller psykolog – til din tidligere oplevelse med overfald/voldtægt, så du kan leve med det, uden at det kommer til at gøre dig bange
• Vær opmærksom på dine egne forsvarsmekanismer og evt. lavt selvværd. Når mange siger til dig, at du skal komme videre, eller at du fortjener bedre, må du slutte fred med den følelse og tro på, hvad de siger. Du skal aldrig lade dig nøje, hvis det faktisk ikke er godt nok.
• Hold håbet højt med ønsket om at få børn og familie senere i livet – du er ung endnu og skal nok nå det.
Måske kan du hente mere inspiration i vores artikler
Om seksuelle overgreb
Hvad er jeg værd?
Når fortiden gør ondt
Den eneste ene
Ridderen på den hvide hest
De bedste ønsker for dig og din fremtid – pas godt på dig selv.
De kærligste hilsener
Else Ø. Andersen