Hvad skyldes min forvirring over kærligheden og det virkelige liv?
Hej. Jeg er en pige, der bor for mig selv og studerer. Jeg skriver, fordi jeg er meget forvirret omkring det med dating, fyre osv. Jeg har været sammen med et par stykker i mit liv. Men her idenfor det seneste er der ikke sket så meget på kærlighedsfronten. Jeg har ikke haft sex i et år, og jeg ved ikke, om det er normalt at gå så længe uden? Jeg synes selv, at jeg er blevet lidt fremmedgjort. jeg er mere og mere begyndt at tænke på, om kærlighed og lykkelige par egentlig findes i virkeligheden. Og så har jeg måske lidt svært ved at leve i "det virkelige liv".
Jeg ved ikke, hvad der er galt med mig. For jeg har et godt forhold til seksualitet og min krop samt onanerer regelmæssigt. Jeg bryder mig ikke om porno, men jeg ser ofte videoer på internettet med "De bedste kys og make-out-scener". Det er meget for at lære, hvordan "man gør" og iagttage hvordan det egentlig foregår - og blive inspireret. For så mange par ser jeg heller ikke i det virkelige liv. Men det falder mig ikke let at møde fyre og have et seksuelt forholdt til dem. Jeg ved ikke hvorfor og undrer mig faktisk. Kan i sige, hvad der er galt med mig?
Kh den forvirrede, 20 år

SVAR:
Kære forvirrede
Der er ikke noget galt med dig
Du er helt normal. Nogle har ikke sex hele livet og er stadig normale. Sex er en fin ting. Mange vælger at vente med sex, til de bliver gift, fordi de synes, at sex er så fint, og at man er så sårbar, at de kun vil have disse oplevelser med den, de vælger at dele livet med.
Jeg tror, du er en sund pige. Og jeg synes, du skal passe godt på din sexualitet.
Sats først på gode venskaber
Jeg vil foreslå dig at vente med sex. Dyrk venskabet. Fokuser på positive menneskelige egenskaber hos dig selv og dem, du møder.
Lær hinanden at kende ved at tale sammen om jer selv, Hvad har I med i "bagagen". Altså hvad har du/han oplevet. Hvad betyder noget for jer.
Tænk over hvilke behov du bringer med ind i venskaber og forhold. Skal han stille alle dine behov? Er det realistisk?
Du kan måske få flere input ved at læse artikler og svar i vores temaer Fra venner til kærester og Kæresteliv
Hvordan er dine erfaringer?
Er du tidligere blevet såret, og er bange for at være dig selv og gøre dig sårbar?
Har din opvækst betydet noget for dit forhold til mænd?
I så fald synes jeg, du skal finde et menneske, du har tillid til, at tale med. Gerne en der er ældre end dig, og som har noget erfaring. Måske en præst, du kender. Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen, kan du måske finde en i nærheden af dig på vores liste under fanen ressourcer.
Vis hvem du er
Du skriver, at du søger inspiration til hvordan man gør. Der er ikke én måde at vise kærlighed på. Du skal være dig, ægte, sjov, skør, fantasifuld eller kedelig, glad, trist, skuffet, gal, vild eller stille, kærlig ...
Findes kærlighed og lykkelige par i virkeligheden?
Hvad er virkeligheden? Hvis vi tror, at virkeligheden er det, vi ser på film, reklamer eller læser i romaner, så er det svært at få virkeligheden til at passe med ens forestillinger og drømme om parforholdet. Husk, at det vi ser, kun er en ydre skal og ikke et billede af virkeligheden. Virkeligheden kender kun vi, der står i den. Alle der ser os udefra kender den ikke helt. De kender deres egen virkelighed. Tænk på det, når du kigger dig omkring.
Hvis du har lyst, så prøv at læse i Bibelen om hvad kærlighed er: Første Korintherbrev kapitel 13 vers 4-8.
Vi lever desværre ikke i paradis. Gud er kærligheden selv, hos ham er den perfekt, men hos os er kærligheden hele tiden truet af had, misundelse, egoisme, selvhævdelse, angst for at miste m.m. Derfor bliver vore kærlighedsforhold ikke som et glansbillede. Men når det er sagt, så er kærlighedsforholdet mellem mand og kvinde alligevel det sted, hvor vi har mulighed for at komme nærmest den gode kærlighed. Vi skal ville det og kæmpe for det.
Prøv at læse de her artikler om kærlighed og sex:
Sex i Bibelen - stærke sager
Vejen til god sex
Værd at vente på
Jeg håber, at det, jeg har skrevet til dig, kan hjælpe lidt. Du er velkommen til at spørge igen.
Kærlig hilsen
Hanna