Elsker hun mig, når hun har besluttet at rejse lang tid til udlandet?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg har været sammen med min kæreste i omkring 1½ år. Vi har boet 2 timers transport væk fra hinanden. Vi havde planer om at flytte sammen eller bo lidt tættere på hinanden, når der var gået et års tid, og vi var begyndt at planlægge det. Men for et par måneder siden besluttede hun sig for at tage afsted til udlandet i 10 måneder for at arbejde som frivillig. Og her kommer det, der leder hen til mit spørgsmål: Jeg var ikke med til at tage beslutningen om, at hun skulle rejse. Ikke fordi jeg ikke ville være med til at tage den beslutning, men fordi hun selv tog beslutningen og sagde det til mig efter, hun havde besluttet sig for at tage afsted. Det har påvirket mig rigtig meget, men jeg valgte ikke at sige det til hende, for jeg ville ikke ændre hendes mening, da det altid har været hendes drøm; også før vi kom sammen.

Hun snakker rigtig meget om, hvor vigtig kommunikation og inddragelse i beslutninger er i et forhold, men hun gør nærmest altid det modsatte. Jeg har været forvirret over, om hun overhovedet elsker mig, når hun bare kan tage sådan en stor og vigtig beslutning uden behov for at høre min mening og føle, at hun kan leve uden mig i 10 måneder. Jeg ved ikke, om det bare er mig, men jeg kan ikke se kærligheden i det og er nu kommet i tvivl om vores forhold. Hjælp!

Vh G, 24 år

SVAR:

Kære G

Tak for dit brev. Jeg har læst det og giver dig gerne nogle tanker tilbage.

Tvivlstanker

Du skriver, at du ikke kan se kærligheden i, at hun ikke har inddraget dig i beslutningen om at tage til udlandet som frivillig. Og du er kommet i tvivl om jeres forhold.

Til det vil jeg skrive til dig, at det er forståeligt, du er usikker på, hvad der ligger i den måde, hun har handlet på. I lyder til begge to at have været udfordret på tydelig kommunikation i jeres forhold.

Kommunikation som en nøgle

Jeg har fra mit arbejde som psykoterapeut meget erfaring med, at tydelig kommunikation er virkelig vigtigt. Hvis kærester/ par/ ægtefolk har en åben, tillidsfuld og tydelig kommunikation med hinanden, skaber det mulighed for at kunne tale om diverse temaer. Tydelig kommunikation kalder jeg derfor en nøglehistorie, som kan lukke op også ind til udfordrende ting.

Tag en god snak

Hvordan vil det være at tage en snak med din kæreste om, hvad det har gjort ved dig, at hun har valgt at tage til udlandet uden at inddrage dig? Det er meget ærligt og sundt at fortælle, hvordan hver især har det.

Det kunne være en mulighed at åbne for en samtale ud fra følgende skabelon:

Fortæl allerførst din kæreste, at du holder af hende, og at hun betyder alt for dig. Hvis det altså er sådan, du har det. Derefter kan du fortælle hende, at der er noget, du har brug for at snakke med hende om og måske bruge de her spørgsmål:

  • Hvordan har du det med at have besluttet at tage til udlandet i 10 måneder?
  • Hvordan har du det med, at vi skal undvære hinanden i så lang tid?
  • Hvad tænker du om, at vi ikke har fået snakket om det inden din beslutning?

I kan skiftes til at fortælle, hvordan I har det. Vær undervejs bevidst om ikke at bebrejde din kæreste. Fortæl i stedet om, hvordan du har oplevet og oplever jeres relation med hensyn til åbenhed.

Opsamling efter snakken

Efterfølgende er det en mulighed at samle op og spørge: Hvor går vejen for os nu?

Hvis I fortsat vælger og ønsker at være kærester, kan I overveje, om du kan komme på besøg hos hende undervejs.

Hvad har I ellers brug for, så I kan holde en nær kontakt gennem de 10 måneder?

Endvidere kan det være afgørende at få en aftale om, hvad I hver især har brug for at øve jer på kommunikationsmæssigt.

Måske kan I hente flere input til jeres forhold i vores artikler
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis
Hvordan lærer du din kæreste at kende?

Jeg håber, I får mulighed for at åbne jer overfor hinanden. Jeg ønsker jer det allerbedste.

Mange hilsner
Hanne Esmarch