Hvad siger Bibelen om forældres forhold til deres børn?
Kære AdamogEva.dk
Mine forældre siger altid, at man skal ære sine forældre, fordi det står i Bibelen. Men står der egentlig ikke også noget i Bibelen om, at forældre skal være gode mod deres børn?
Hilsen Z - den 14-årige

SVAR:
Kære Z
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Du skriver du er 14 år, men du nævner ikke, hvad der
ligger til grund for dit spørgsmål, så jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål fra forskellige
vinkler.
”Ær din far og mor”
Dine forældre har ret i, at der i Bibelen står, at man skal ære sine forældre. Det er det
fjerde af budene i De Ti Bud.
Når det står i Bibelen, at man skal ære sine forældre, er det fordi, de har givet én liv, og
det er dem, der besidder den største livsvisdom. De har mere erfaring i livet end en selv,
og bare derigennem fortjener de anerkendelse.
Derudover bliver vi af vores forældre rakt den ubetingede kærlighed, som er så vigtig for at
blive formet og føle sig værdifuld. Derfor er det, at ære sine forældre, meget fundamentalt i
forholdet mellem forældre og deres børn.
Hjemmet
Hjemmet er omsorgens og opdragelsens sted. I hjemmet formes og dannes barnet indefra
ved det, som det modtager fra mor og far. Målet er, at barnet udvikler sig sundt både
menneskeligt og åndeligt. En opvækst med selvværd og selvtillid er vigtig. Læs gerne
vores artikel om emnet ”Hvad er jeg værd?”
Bibelens syn på forældrerollen
Bibelen nævner ikke ordret, at forældre skal ære deres børn, men Bibelen understreger, at
der følger et kæmpe ansvar med det at blive forældre. Det er en tjeneste for Gud. Vi er
skabt til at få børn og være forældre. Forældre har et ansvar for at opdrage deres børn i
kærlighed og respekt, helt ubetinget. Det inkluderer at opdrage dem, passe godt på dem,
vise dem omsorg, lære dem om Gud, og hjælpe dem med at vandre sammen med ham. I
Bibelen står der også, at det skal ske med agtværdighed. Det betyder med respekt og
autoritet. Forældrene skal sætte rammer.
Jeg håber, du, i disse tanker omkring forældrenes ubetingede kærlighed, også hører, at
selvfølgelig tales der også i Bibelen om, at forældre skal ære deres børn, bare med andre
ord.
Forældre er ikke perfekte
Forholdet mellem barn og forældre er skabt til at være noget af det stærkeste, vi kender i
denne verden. Lige netop derfor kan det også være en rigtig svær relation at være i, og
ikke alle forældre formår at kunne træde ind i forældrerollen på den måde, man forventer
af dem.
Nogle forældre gør det bedste de kan, men det er ikke nødvendigvis nok.
Andre forældre er gode forældre, der stadig sætter grænser. Som barn vil man naturligt
opleve det som en begrænsning, og som at man ikke bliver behandlet godt – for man har
lyst til noget andet. Forældrene siger nej, men det er til det bedste for barnet.
Så findes der også få forældre, der ikke formår at vise sit barn kærlighed. Ikke af ond vilje,
men fordi der er nogle ting, måske i deres egen opvækst, udfordringer i livet eller andet,
der gør, at de ikke er i stand til det.
Jeg tænker, du kan have gavn af at læse vores artikel ”Barn eller voksen”, som netop handler om forholdet mellem det at være barn og så sine forældre. Her står der også noget om, hvor det kan være godt at søge hen, når det kan være svært, og at det er vigtigt at sætte grænser.
Det er vigtigt at huske, at Gud gav forældre myndighed inden for familien, men al
menneskelig myndighed har grænser, og den går aldrig forud for Guds myndighed. At ære
Gud går forud for at ære sine forældre.
Konklusion
Som barn skal man ære sine forældre. Det følger med. At ære sine forældre er ikke kun at
falde på knæ og sige: ”jeg elsker dig”, ”du har ret” eller lignende, men det kan også være
at tælle til 10, undlade at skrige, når man får et nej, respektere deres svar, selvom man
ikke er enig osv.
Bibelen opfordrer til, at forældre skal behandle deres børn med kærlighed og omsorg,
hvilket dermed også kan tolkes som en form for, at forældrene også skal ære deres børn.
- Læs evt. følgende bibelvers om forældrenes rolle:
• Salmernes Bog 131:2
• 1.Thessalonikerbrev 2:7
• Efeserbrevet 6:4
• 1.Timotheusbrev 3:4
Læs også gerne vores artikler:
Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis der er noget, vi ellers kan hjælpe dig
med, må du endelig skrive igen.
Mange hilsner Tabita