Hvad gør jeg med min tvivl og jalousi?
Hej, jeg er en dreng på 19 år. Jeg ser en pige for tiden, faktisk min eks-kæreste. Vi har været kærester 2 gange før, men hun har slået op med mig de sidste 2 gange.
Vi er så sammen igen nu, men ikke helt... vi ses uden titel, kan man godt sige, fordi hun går igennem nogle problemer lige nu, så hun vil vente til hun har styr på sit liv, før hun vil være sammen med mig. Det er lidt svært og forklare og jeg har ikke helt forstået det endnu, men hun er en meget speciel pige...
Nå men, vi har kendt hinanden i ca 6 måneder og jeg har aldrig følt sådan her for en pige før, jeg har kunnet mærke det er ægte kærlighed og jeg elsker hende højere end noget andet! men.... Hun har virkelig mange drenge-venner, og jeg er desværre rigtig jaloux, men jeg begynder at kunne acceptere det.
Der er bare nogle gange, synes jeg, hun kan virke meget kold og ligeglad med mig og mine følelser, som om hun kun tænker på sig selv og ingen andre, og jeg kan ikke forstå det, for hun plejer aldrig at være sådan, hun er først begyndt på det den sidste måned her. Håber jeg kan få svar på, hvad det kan være, for det skræmmer mig rigtig meget.
Håber I forstår min tvivl!!
Anonym, 19 år

SVAR:
Kære 19-årige.
Jalousi kan handle om grundlæggende to ting.
1. Generel usikkerhed omkring sig selv.
2. En usikker relation.
Jeg vil skrive lidt om begge områder og tænker ud fra det, du skriver, at det du beskriver er en usikker relation.
Generel usikkerhed
Mange mennesker kan opleve en generel usikkerhed omkring sig selv. Usikkerhed om man nu er god nok, om andre synes man er interessant, om man ser ud som man skal, om man siger de rigtige ting osv.
At være usikker på sig selv hører måske især teenageårene til. Man kan føle der er så meget man skal leve op til, og det føles vigtigt for de fleste at have en gruppe, man hører til i.
Hvis man har en kæreste, så kan denne usikkerhed komme til at handle om, hvorvidt ens kæreste vil finde andre mere interessante end én selv. Man kan blive optaget af, om man nu gør det rigtige og er på den rigtige måde som kæreste.
At være i en usikker relation
Ud fra det, du beskriver, så vil jeg mest tænke, at det du reagerer på, kan være et udtryk for, at du er utryg i relationen. Du skriver, at I har været kærester 2 gange indenfor et halvt år. Det må betyde, at du let kan blive usikker på, om hun nu snart gør det forbi med dig igen. Uden at du beskriver det nærmere så skriver du, at hun er en speciel pige – ligesom du skriver, at hun har mange drenge-venner, og at hun kan virke afvisende nogle gange. Alt sammen noget der meget let vil betyde, at du som ven eller kæreste kan blive usikker på hende.
Måske er din usikkerhed meget reel. Hun sender lidt forvirrede signaler, og på den måde kan du faktisk ikke helt vide, om hun er på vej ind i et forhold til dig, eller om hun måske er i tvivl om hvad hun vil med dig.
Jeg tror derfor, jeg mest vil betegne din jalousi som et udtryk for, at du faktisk reelt er usikker. Du ved ikke, hvad hun vil med dig, og du ved, at du gerne vil noget med hende.
Min opfordring er derfor, at du fortæller hende om din forvirring og beskriver for hende, at du har brug for, at hun sender dig et klart signal om jeres forhold.
Venlig hilsen
Steen Kruse