Hun afviser at lære mig at kende før efterskolen - hvad gør jeg?
Hej, jeg hedder Mathias, og er 16 år, jeg går på efterskole. Jeg har læst noget herinde om en dreng, der ville finde ud af, om en pige kunne lide ham, og han skrev et brev, om hun ville lære ham bedre at kende. Jeg så det og ville også skrive et brev til den her pige, jeg havde mødt til næste års efterskole.
Jeg skrev og spurgte, om hun kunne være interesseret i at lære mig bedre at kende... Men hun svarer og skriver, at det vil hun gerne, men først efter sommerferien. Det er jeg lidt ked af, fordi jeg godt kunne tænke mig at gå i biografen med hende eller sådan noget. Men hvad kan jeg ellers gøre? - for om hun vil lære mig at kende, før vi starter på skole sammen efter ferien?
Hilsen Mathias, 16 år.

SVAR:
Kære Mathias
Du har forsøgt at tage kontakt via brev til en pige, du synes er interessant, men hun afviste dig i første omgang. Nu vil du gerne have et råd til, hvordan du alligevel kan blive venner med hende inden næste skoleår, hvor I skal på efterskole sammen.
Vigtigt at du respekterer pigen
Min første tanke er, at du er nødt til at respektere hendes ønske om at vente med at lære dig at kende. Jeg tænker, at hvis du presser for meget på, kan det være et dårligere udgangspunkt for at blive venner på efterskolen, end hvis du ikke havde skrevet til hende. Hvis du er alt for vedholdende med at presse på, kan hun finde dig påtrængende og undgå dit venskab på efterskolen. Der kan være mange grunde til, at hun gerne vil vente, og da du ikke rigtig kender hende, er du nødt til at lytte til det, hun giver udtryk for.
Lad det være op til hende
Din eneste mulighed, som jeg ser det, er, at skrive endnu et brev til hende, hvor du skriver, at du vil glæde dig til at møde hende på efterskolen og at hun, hvis hun skulle ombestemme sig, gerne må kontakte dig, så I kan mødes inden. Så har du lagt bolden på hendes banehalvdel, vist hende respekt, men stadig understreget at du gerne vil se hende.
Jeg ved godt, det muligvis ikke er det svar, du havde håbet på, men håber alligevel, du kan bruge min mening til noget. Du kan måske synes, der er lang tid til næste skoleår, men jeg vil alligevel råde dig til at nyde sommeren og den sidste del af dette skoleår uden at bruge alt for meget krudt på denne pige. Jeg synes, det er rigtig fint, at du finder hende interessant og gerne vil lære hende at kende, men det kan jo også være, hun viser sig ikke at være så interessant som først antaget. Og så vil det da være træls at have brugt for meget tankevirksomhed på hende.
Held og lykke med de nuværende og fremtidige venskaber.
Kærlig hilsen
Eva Fibiger Diemer