Homoseksuel porno og sex med mænd – skal jeg sige det til min kæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Jeg er en dreng, som i længere tid har set homoseksuel porno og tændt på det. Det er gået over gevind, og jeg har også mødtes med forskellige andre mænd.

Jeg er selv kristen, og ingen kender til denne side af mig, heller ikke min kæreste, som jeg har været sammen med lang tid, og som jeg virkelig elsker.

Men hvad skal jeg gøre? Skal jeg fortælle sandheden til min kæreste og risikere, at hun går fra mig? Eller skal jeg fortælle, at jeg har været utro, selvom jeg har MEGET dårlig samvittighed?

Jeg angrer virkelig og har bare en meget skidt mavefornemmelse med det hele. For ikke nok med, at det er utroskab; det er med mit eget køn, og det er flere gange.

Hvad er det bedste råd, du/I kan give mig?

Mand, 20 år

SVAR:

Kære anonyme mand

Hvor er det godt du skriver. Det lyder som noget, der har været tungt at gå med selv.

Du skriver, at du er kristen. Derfor er det første, jeg har lyst til at skrive til dig, at INTET vi gør, kan få Gud til at elske os MERE. Og INTET vi gør, får ham til at elske os MINDRE.

Der er håb!

Tilgiv, hvis jeg tager fejl, men jeg sidder med en fornemmelse af, at det hele er vokset dig over hovedet, og du tænker: “Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre – hvordan skal alt dette ende?” Derfor har jeg lyst til at sige: Der er en vej. For alle mennesker – og for dig. Gud har en vej, en vilje, ønsker og gode planer og masser af håb til dig. Måske vejen bliver bøvlet, men den er der, og Gud vil gå den sammen med dig.

I tankerne tilbyder jeg dig en blød lænestol og et varmt tæppe og tænder op i brændeovnen. Da jeg desværre ikke kan bede dig fortælle mere, må jeg komme med input og gætte her og der. Brug det, du kan bruge, og bær over med mig, hvor jeg tager fejl eller misforstår.

Du skriver, du er kristen. Husk, at det at være kristen også betyder:

  • Elsket ubetinget – midt i kampen.
  • Ren i Kristus – selv når jeg falder.
  • Højt respekteret – også når jeg kan frygte for, hvad andre mener.
  • Håb – også når jeg endnu ikke kan overskue vejen frem.

Fortæl din historie til én

Du fortæller, du ikke har talt om din utroskab med nogen. Min bedste råd er, at du skal finde et modent menneske, der deler din tro, og som du har tillid til. Og så skal du spørge, om han eller hun vil mødes med dig regelmæssigt og lytte til dig.

Det skal ikke være din kæreste. Du og hun kan have fortrolighed om mange ting, men da det er dig, der har været hende utro, skal hun ikke hjælpe dig. Når den tid kommer, skal du til gengæld være der for hende. Men du skal først finde hjælp hos en anden.

Jeg ved ikke, om du kender muligheden for skriftemål. Det betyder helt kort, at man kan ringe til en præst (eller en anden moden kristen) og aftale en tid, hvor I kan tale sammen. Du kan fortælle de ting, der er sket, hvad du føler og har gjort. I slutter af med, at han eller hun tilsiger dig syndernes forladelse og lyser velsignelsen over dig. Det er for nogle en god og konkret måde at modtage Guds tilgivelse på.

Man siger, at ord skaber, hvad det nævner. Nogle gange er det sandt. Tavshed om vigtige ting i livet kan i hvert fald let skabe den oplevelse, at “...dette burde ikke være der! Dette burde ikke være sandt.” Måske ikke. Men det er nu engang sandt. Og du skal tale om det. Med en der forstår at lytte med hjerne, hjerte, sjæl og ånd. For det slider så forfærdeligt at gå med store ting alene.

Gå på opdagelse

Jeg vil opmuntre dig til at være nysgerrig og gå på opdagelse. Prøv at overveje følgende:

  • Hvad fik dig i første omgang til at se homosekseksuel porno og opsøge mænd?
  • Hvad længtes du efter og håbede at opnå?
  • Du giver udtryk for, at du elsker din kæreste, så måske er det værd for alvor at overveje, hvad der tiltrækker dig ved hende.
  • Hvilken retning ønsker du, dit liv skal tage?
  • Hvordan ønsker du at leve om fem eller ti år?
  • Hvilke konkrete skridt kan føre dig i den retning, du ønsker?
  • Er der mennesker, der kan være dine hjælpere på vejen? (En væbner hjælper en ridder).

Hvad så nu?

Med fare for at gøre noget simpelt, som ikke er det, kommer her nogle konkrete opfordringer til at

  • finde et nådigt og varmt menneske at tale med, som kan formidle Guds tilgivelse til dig
  • pornofilter på din pc og telefon
  • tage en tur forbi lægen, hvis du ikke har brugt prævention. Af hensyn til kommende partnere og din evne til at få børn er det vigtigt at blive tjekket for evt. kønssygdomme.
  • huske prævention, hvis du har samleje igen
  • få talt med din kæreste, når du er klar. Ikke med henblik på at få lettet dit hjerte, for der er nok detaljer, hun ikke vil ønske at høre. (Tænk på, hvis det var omvendt.) Men med henblik på at passe på hende og give hende mulighed for at finde sin vej i dette her. Lad hende vælge, hvad hun skal vide.
    Måske skal du skrive? På den måde kan du give hende tid til at overveje, hvordan hun vil reagere på din fortælling.
    Måske går det anderledes, end du tror? Du skriver, at du elsker hende, og det er et rigtig godt udgangspunkt for at få åbnet samtalen på en god måde. Så må tiden vise, hvordan jeres relation bliver fremover.
  • finde en terapeut eller en psykolog, der har viden om og erfaring i at tale med kristne, der har homoseksuelle følelser. Fordi jeg tror, det er vigtigt, du får talt om dine følelser og oplevelser med et menneske, der kan hjælpe dig til at se din vej fremover.

Jeg håber, du kan bruge noget af det. Føl dig endelig fri til at lægge det væk, der ikke fungerer for dig.

Må Gud velsigne dig og din kæreste på vejen fremover.

De venligste hilsner fra
Anne Kathrine Wagtberg

Opdateret 15.10.2020