Falder tit i synd ved at se porno – er jeg overhovedet frelst?

Vis spørgsmål

Jeg er en kristen dreng på 16, men jeg falder tit i synd. Og denne synd er porno, hvilket jo i sig selv er en enorm synd.

Men nu er det sådan, at jeg nogle gange er gået endnu længere “over stregen” så at sige, da jeg har fundet noget porno, som er virkelig – uden at overdrive – forfærdeligt og til tider blasfemisk ...

Det har virkelig fået mig til at tvivle på min frelse. Hvordan kan jeg være frelst samtidig med, at jeg begår så stor en synd som blasfemisk pornografi???

Historien om Kong David holder mig i live, men jeg er virkelig fortvivlet.

Kan jeg få tilgivelse, når jeg beder om det og forsøger aldrig at gøre det igen, eller er jeg overhovedet frelst? Har alle mine oplevelser og alt det, jeg tror om Gud, bare været falsk?

M, 16 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål!

Porno – en synd

Jeg kan godt forstå, du er frustreret over den situation, du er i. En situation, som der er rigtig mange – særligt drenge – der befinder sig i, for pornoen har en effekt, som er enormt lokkende! At se porno gør noget ved dig – det gør noget ved dit syn på en pige; det gør noget ved dit syn på dig selv, og så er det fængende og svært at komme ud af. Men det er muligt at komme ud af det!

Du kan læse mere om, hvad pornoen gør ved os i vores tema om porno.

Få hjælp

Vejen væk fra porno kan godt være svær – særlig hvis man går alene med det. Derfor vil jeg opfordre dig til at finde en, som du kan snakke med og dele din kamp med – måske en, som også kæmper eller en, der har kæmpet. Det vil gøre det lettere at have en at snakke med om det og måske en at bede sammen med.

Læs også svar til en anden dreng, som har problemer med afhængighed af porno: Hvordan stopper jeg min pornoafhængighed?

I de her artikler kan du få nogle gode råd til, hvordan du kan undgå porno på nettet: Sådan kan du undgå porno på nettet og Filtre på netværk og smartphones.

Tilgivelse

Du skriver, at det er en enorm synd. Det er rigtigt, at det er forkert at se den porno, du gør, men der findes tilgivelse for det! Både første, anden og tredje gang og også gang nummer 20, 30 og 87! Gud stopper ikke med at tilgive, når vi be’r om tilgivelse. Det er faktisk et sundhedstegn, at du selv kan se, at det ikke er godt.

Men det kan være svært selv at tro, at man bliver tilgivet og derfor kan det være en rigtig god idé at få hjælp hos en præst, som du kan snakke med. Her kan man “skrifte” – dvs. man snakker med præsten om, hvad man har gjort og på den måde bekender, at man gør noget forkert. Præsten har tavshedspligt, hvilket betyder, at han ikke snakker med nogen om det. Præsten kan så på Guds vegne fortælle dig, at Gud har tilgivet det. Det kan være rigtig rart at få det at vide på den måde, og det kan også være en hjælp til at komme videre.

Frelsen gælder stadig!

Selv om du falder for fristelsen til at se porno eller falder for en anden fristelse, skal du vide, at det ikke er det, som afgør, om du er frelst eller ej. Heldigvis! Vi falder alle for fristelser. Men det Jesus har gjort for os gælder, uanset hvordan vi føler, når vi tror på ham. Det er det fantastiske, at Gud har så stort et ønske om at være sammen med dig, at hans frelse gælder på trods af alle de dumme ting, du gør.

Du nævner selv kong David, som man kan læse om i Bibelen i Anden Samuelsbog kapitel 11. David er rigtig god at kigge på, for han gik jo virkelig over stregen. Ikke bare så han porno – nej, han slog endda en mand ihjel bare for at kunne kigge på en nøgen kvinde og være sammen med hende. Det var forkert! Og Gud fortalte ham det (det er det, der sker, når vores samvittighed fortæller os, at der er noget galt). David bekendte for en “skriftefar” (Se Anden Samuelsbog kapitel 12) og Gud tilgav ham. Det havde ganske vist en konsekvens, det David havde gjort – det har pornoen også – men Gud tilgav ham! Han vil også tilgive dig, når du kommer til ham og bekender for ham.

Jeg håber, det kan hjælpe dig, og at du tør tro, Gud kender dig og dine følelser helt igennem og stadig vil frelse dig, når du tror på ham.

Med venlig hilsen
Jakob Søvndal