Gravid og i forvirret forhold til min (eks)kæreste
Hej a og e
Jeg er en 20-årig pige, der står med et kæmpe problem. Jeg er som sagt kun 20 år gammel og står med to positive graviditetstester. Jeg har en kæreste, men lige for tiden har vi faktisk en pause. Vi ses dog ind i mellem, da vi sådan set stadig er sammen, men officielt er vi hver for sig lige nu.
Sidst vi så hinanden – det er nogle uger siden – havde jeg fået en del at drikke, og vi var meget kærlige overfor hinanden. Vi synes egentlig, vi havde det vildt godt sammen, hvad vi også har, og derfor snakkede vi om, at et barn måske ikke var det værste, der kunne ske. Totalt dumt – i og med, at jeg ikke er klar til den slags. Men jeg havde aldrig regnet med, at jeg skulle blive gravid. Vi vidste ikke engang; hvor i min cyklus jeg var (totalt utjekket, men vi var begge ret fulde), og vi har kun talt i telefon siden. Jeg har dog haft kvalme og en udebleven menstruation siden sidst og kan nu konstatere, at jeg er gravid.
Vi har styr på både boliger og økonomi, men den vigtigste faktor, at vi har et forhold til hinanden, der er indbegrebet af kærlighed, og jeg ved, at hvis jeg skulle have en familie, skulle det være med ham og omvendt. Han vil gerne have børn, men hvis jeg skal være ærlig, vil jeg egentlig helst vente, da jeg egentlig ikke er færdig med min frie ungdom endnu.
Vores venner og familie tror, vi er hver for sig, og jeg kan slet ikke overskue at skulle sidde overfor mine forældre lige nu og skulle sige, at jeg kan føde om under et år, hvis det skulle være. Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne blive gravid så hurtigt, og jeg tør ikke sige det til ham eller nogen andre. Jeg ved, han ville blive lykkelig og støtte mig 100%, men jeg er helt ude, hvor jeg ikke kan bunde.
Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre. Det eneste jeg ved er bare, at jeg render rundt med et barn i maven og ikke ved, om jeg bare skal få den abort og ikke sige et ord til nogen. Det ved jeg bare også vil lukke mig helt ned, fordi det vil være så hårdt, og jeg føler også, at min kæreste har pligt til at få det at vide, da det trods alt også er hans barn. Hvad skal jeg gøre?
M, 20 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit brev til brevkassen. Det er godt, du søger råd og vejledning i en svær situation som den, du er havnet i.
Livsomvæltning
Jeg kan godt forstå, det er en vanskelig situation. Det er helt klart en livsomvæltning at få et barn, og det kan være svært at overskue, specielt når det ikke var planlagt, og du heller ikke lige nu er sammen – i hvert fald officielt – med barnets far.
Lige nu er det samtidig en ensom situation du står i; du har ikke rigtig nogen at snakke med om det, og det forstyrrer dit ungdomsliv på en måde, du ikke er klar til.
Abort er ikke en løsning
Jeg fornemmer i dit brev, at du – som jeg – tænker, at det vil være en forkert beslutning at få en abort. Det nye liv, som er begyndt i dig, er allerede dit barn, og uanset hvad er det ikke en løsning at fjerne det. Samtidig kan jeg godt forstå din forvirring og uro. De fleste af os tænker, at det med at få børn er noget, der kommer, når man er klar til det, men vi kan ikke kontrollere naturen og vores krop, og mange oplever at stå i samme situation som dig.
Tal med barnets far
Jeg kan kun opfordre dig til at få snakket om barnet med barnets far hurtigst muligt. Heldigvis elsker du ham, og han er den person, du gerne vil stifte familie med, så derfor tror jeg, det vil være en lettelse for dig at få talt med ham. Men det er også vigtigt, at I sammen kan tale om din bekymring, for den skal bestemt tages alvorlig. Det kommer måske til at tage noget tid for dig, før du har lyst til at fortælle andre om jeres forhold og barnet.
Dine forældre
Du skriver ikke så meget om dit forhold til dine forældre; kun at det er svært at skulle fortælle dem, at du ikke er single og skal have et barn. Selvom det nok vil være en stor overraskelse for dem, og de måske skal sunde sig lidt, så vil de allerfleste forældre bare gerne være der og støtte deres barn. For de fleste forældre er det vigtigste, at deres barn har tillid til dem, og at barnet kan bruge deres hjælp. Mon ikke også det er sådan med dine forældre?
At få et barn er, som jeg før har beskrevet, en stor livsomvæltning, og da har du brug for noget sikker grund, som jeg tror dine forældre kan give dig. De kender dig bedst og ved, hvordan de skal støtte dig.
Du kan læse mere om muligheder for hjælp i vores artikel Uønsket gravid – hvad gør du?
Måske kan du også bruge svar til en anden:
Gravid og helt klar til barn, men min kæreste er ikke
Held og lykke med dit nye liv; håber du kan bruge mine tanker i din situation.
Med venlig hilsen
Kirsten Kirk Christensen