Hvordan får jeg kæresten tilbage?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg havde været sammen i næsten 16 måneder, inden vi slog op. Vi havde den sidste halvanden måned haft flere skænderier, som i bund og grund var ligegyldige.

Min kæreste og jeg snakkede flere timer om det og endte med at blive gode venner efter da. Inden det skænderi, vi havde, ville hun have sex, men jeg sagde nej, og sådan opstod der en diskussion.

Jeg er 100% sikker på, at hvis vi ikke havde haft det skænderi, havde vi ikke slået op. For mig virker det som en forhastet beslutning.

Min kæreste ringede derefter til mig tre dage efter og sagde, hun ikke kunne mere. Hun har sagt det før (godt nok i en anden sammenhæng), men hvor vi så derefter kom fint igennem det.

Efter to dage blev jeg ved med at skrive til hende, at hun skulle tage mig tilbage, og blev ved med at tigge og be’. Men jeg vil ikke give op! Hun siger, hun stadig elsker mig, så måske er der noget om snakken. Hun er en meget beslutsom pige, så jeg er ude på dybt vand mht. at overtale hende til at tage mig tilbage.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre uden at virke desperat, klæbrig og irriterende, da hun allerede har truffet sin beslutning.

HJÆLP MIG!!! HVAD SKAL JEG GØRE!?!??!

T, 17 år

SVAR:

Kære T

Tak for dit brev.

Kærestesorg gør ondt, og jeg kan godt forstå, du er ked af, at det er gået over med din kæreste. Det er altid hårdt at miste noget, man har været glad for, og det kan være svært at acceptere, at det er slut.

Du skriver, at du savner hende og gerne vil have hende tilbage. Det er svært for mig at vide, hvordan jeres forhold har været. Svært at vide, om I har haft det godt og hyggeligt sammen, om I har skændtes meget, om I er meget forskellige osv. Nogle gange går forhold over, fordi man vokser fra hinanden og har brug for at finde ud af, hvem man selv er. Andre gange kan det skyldes, at den ene finder en ny kæreste.

Giv hende tid til at finde ud af, hvad hun vil

Jeg er godt klar over, at det er hårdt for dig at stå tilbage med savnet, og at det er svært at være dig, når hun åbner en dør på klem og siger, at hun stadig elsker dig, for hvad er det så lige, hun vil? Men måske har din ekskæreste, brug for tid til at finde ud af, hvilke følelser hun har for dig, og om hun vil være sammen med dig eller ej.

Helhjertethed er vigtigt!

Jeg synes ikke, du skal tigge og bede hende om at tage dig tilbage, for så risikerer du, at hun gør det halvhjertet. Hvis hun ønsker at fortsætte jeres forhold, skal hun ville det af hele sit hjerte, og ikke fordi hun får ondt af dig. Det samme gælder for dig; du skal også ville det af hele dit hjerte. Det betyder ikke, at du ikke må forsøge at finde ud af, hvorfor hun har slået op.

Giv dig selv en tænkepause

Jeg tænker, det vil være godt for dig, hvis du giver dig selv en lille tænkepause til at overveje og mærke efter i dit hjerte, hvad det er, du vil. Måske kan du ikke få opfyldt dit ønske om at få din kæreste tilbage, men gem så din kærlighed til en anden. Gå ikke i panik, men tænk over hvilke muligheder, du har nu. Overvej også, hvordan du tænker, et godt kæresteforhold skal være.

Jeg håber, du finder ud af at komme videre, og at du får styr på dine følelser og din sorg over, at din kæreste har slået op med dig. Du kan søge på ordet kærestesorg – måske kan du have glæde af at læse andre svar også. Her er et eksempel og læs også linkene i svaret: Hvordan får jeg min ekskæreste tilbage??

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe