Har en knop på pungen tæt ved en testikel – er det kræft?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har her for et par dage siden opdaget en mærkelig lille knop omkring testiklerne. Den sidder oppe mod toppen af pungen tæt på penissen og lidt til højre for penissen. Den er ikke større end en ært, men er dog en lille smule øm. Når jeg er kold, og kuglerne er trukket op, føles det, som om den sidder på selve testiklen, men det gør den ikke. Jeg kan godt tage fat i knoppen og rykke rundt på den. Når jeg har taget et varmt bad, og kuglerne hænger, kan jeg tydeligt mærke, at den ikke sidder på testiklen men mere lige over.

Er lidt bekymret over, om det kan være kræft og spørger derfor jer i håb om et svar.

M, 18 år

SVAR:

Hej M

Jeg kan forstå, du har fået en knop på pungen. Jeg er ikke helt sikker på din beskrivelse af placeringen. Enten sidder knoppen på huden på forsiden af pungen under penis og er ca. en halv cm stor. Eller den sidder på selve testiklens forside. Den er desuden øm og flytbar. Du er bange for, det er kræft.

Mulig forklaring

De fleste knopper er svære at vurdere uden at se dem fysisk. Det gøres til gengæld nemt og let af din egen læge. Skulle jeg alligevel gætte, så lyder forandringen mest som en bums eller et indgroet hår (hvis den sidder på huden) eller en vand/sædbrok, hvis det sidder på testiklen.

At den er øm, og at den frit kan flyttes, taler bestemt for en godartet forandring. Hvis den forsvinder igen, behøver du ikke være bekymret.

Kræft er usandsynligt

Peniskræft er sjældent og rammer meget sjældent unge mænd. Hvis det gør, så skyldes det kønsvorter. Husk, hvis du har sex, at kondom er den eneste måde at beskytte sig mod dem. Skulle din forandring vise sig at være kønsvorter, så er det en ret almindelig kønssygdom, som meget sjældent bliver ondartet.

Testikelkræft er mere almindeligt, men rammer sjældent før 20-årsalderen. Forandringen sidder i så fald på testiklen og er helt hård og ikke øm.

Gå til din læge

Jeg håber, din forandring allerede er forsvundet. Hvis ikke og den fortsat generer eller bekymrer dig, så er du velkommen til at skrive igen. Mere oplagt vil det dog være at få din egen læge til at kigge på den.

Mvh Jonas Mejlgaard