Kan det være testikelkræft, eller er det bitestiklerne?
Hej Adam og eva. Jeg har dette spørgsmål, fordi jeg er meget bange for testikelkræft. Altså mine testikler er normale, som de plejer, men får jeg stådreng, blir de stenhårde, og nede i bunden er der en form for en knude..
Jeg ved ikke helt, om det eventuelt bare er min bitestikel? Kan ikke rigtig finde noget her på nettet nemlig.
Og nogle gange er min sæd ikke så hvid mere vandfarvet, eller hvad man kan sige.
Håber virkelig I kan hjælpe mig og det så er den rigtige vej ! :)
Mange hilsner herfra
N, 17 år

SVAR:
Hej N
Det hele lyder normalt! En knudedannelse forårsaget af kræft vil du kunne føle konstant.
Det er almindeligt, at testiklerne bliver hårde ved rejsning.
Knudedannelsen, som du kan mærke "nede i bunden" er formentlig helt normalt, når det er på begge sider. Men man kan få udposninger på de fraførende blodårer eller sædlederen. Sidstnævnte er ufarlige og uden betydning, så længe det ikke giver gener med tyngdefornemmelse og smerter.
Sædens farve kan variere afhængig hyppigheden af sædudløsning.
Hvis du fortsat er bekymret, er du nødt til at lade din læge undersøge dig.
Venlig hilsen
Lars Dysager