Det klør og svier ved min penis – hvad er der galt?
Nogle gange klør det rigtig meget mellem penisroden og pungen – ved den øverste del af pungen lige op til roden. Der kommer sår, efter jeg har kløet, og det svier ekstremt meget de første par dage. Når helingsprocessen er færdig, kommer der nogle skorper, som jeg kan hive af uden smerter, og så ser det helt normalt ud igen uden ar.
Det klør tit på begge sider af min penis. Havde sex for første gang som 13-14-årig, men de udbrud med kløe, jeg har fået, er først kommet i en alder fra 15 til nu, hvor jeg snart er 18 år.
Hvad kan det være?
A, 17 år

SVAR:
Kære A
Jeg kan forstå, du har haft kløe og efterfølgende sårdannelse med svie ved din penisrod. Når sårene er helede, mærker du ingenting.
Hvad er det?
Der findes mange årsager til det, du beskriver. Hvad præcis årsagen er, er svært at vide uden at se det. Det er dog svært at forestille sig, at det skulle være en seksuelt overført sygdom, selvom det ikke helt kan udelukkes. Mere oplagt drejer det sig om svamp eller bare irritation pga. lidt fugtige forhold i skridtet. Sidstnævnte problem kan bedst afhjælpes ved at holde området tørt.
Videre udredning
Hvis dine symptomer ikke forsvinder ved at være opmærksom på at holde området tørt, kommer du ikke udenom at skulle forbi din egen læge. Det skal være, når du har symptomerne. Nogle gange poder man fra områder (smertefrit), andre gange kan det klares med lidt creme.
Din egen læge er helt vant til at kigge på sådanne ting, og når du er ældre end 15 år, behøver du ikke fortælle dine forældre, at du tager til lægen. Lægen har heller ikke pligt til at fortælle dine forældre, at du har været forbi, med mindre der er mistanke om alvorlig lidelse, som du ikke selv kan håndtere. Så kig bare på dit sundhedskort og ring til din læge, når du igen får symptomer.
Konklusion
Grundlæggende lyder det altså ikke alvorligt, men hvis det ikke forsvinder, så tag kontakt til din egen læge og få kigget på det, når det er der.
Ellers er du også velkommen til at skrive til os igen, hvis du har yderligere spørgsmål.
Mvh Jonas