Har det ofte dårligt med mig selv – er det mine hormoner eller hvad?
Hej
Jeg har et problem, som fylder meget nogle gange. Jeg græder nogle gange uden grund og har det dårligt med mig selv og ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Jeg har været på julemærkehjem for at få mere selvtillid og har fået et skønt ophold ud af det, og jeg er lige kommet hjem fra opholdet, men jeg føler stadig, der er noget galt.
Jeg har fået rigtig meget ud af det, så som at jeg er mere udadvendt og taler mere med mine forældre (for det meste min mor) om ting som drenge og dagligdagsting. Men jeg har det bare stadig, som om der er noget galt. Og jeg ved bare ikke, hvad det er! Er det bare mine hormoner eller hvad?
T, 13 år

SVAR:
Kære T
Godt og flot, at du tør skrive til AdamogEva.dk om dine bekymringer for, om der er noget galt, eller hvad det er, der sker med dig lige nu.
Slut på noget godt kan skabe sorg
Du skriver, du lige er kommet hjem fra et ophold på julemærkehjem, og at det har været godt for dig. Det er dejligt at høre, du har fået meget ud af det, og at du både er blevet mere udadvendt, har fået mere selvtillid, og har lettere ved at snakke med dine forældre om ting, der betyder noget for dig lige nu. Faktisk tænker jeg også, at du (måske) lige nu også har en sorg over, at noget godt er afsluttet, og at det er svært at komme hjem igen fra et ophold, du (måske) gerne ville have været på i endnu længere tid? Det er ok at græde over det og mærke følelsen af sorg.
Under ombygning
Du fortæller, du stadig føler, der er noget galt, og da jeg forstår, du er en pige på 13 år, tænker jeg, der som overskrift eller som et mærke på dig kunne stå: “FORSIGTIG – UNDER OMBYGNING”. Når noget er så kraftigt under ombygning, som det sker med alle teenagere, kræver det stor forståelse og tålmodighed at lære alt det nye at kende. Det gør det for både omgivelserne og dig selv. Følelserne kan være forskellige fra det ene øjeblik til det andet, og det er da forvirrende! Og kroppen forandrer sig fortsat på alle mulige måder. Ikke underligt, hvis du får tanken om, at der måske er noget galt. Jeg tror nu, det er helt normalt, for det lyder helt normalt, det du beskriver.
Du kan læse mere om ombygningen i vores tema Pubertet – mest for piger.
Hold fast i det gode
Derfor, hold fast ved den gode vej, som du har lært på julemærkehjemmet:
• måden at se dig selv på
• at du er OK
• det gode i at være sammen med kammerater og turde være udadvendt
• at det er godt at dele tanker med din mor (og far) og sige højt, hvad der bekymrer eller piner dig, og hvad du har brug for, når du har det dårligt med dig selv eller “bare”, hvad der lige nu fylder dig.
Sæt ord på følelserne
Du kan måske også skrive dagbog eller breve, hvor du beskriver, hvordan du har det lige nu. Sæt ord på følelserne: Glæde, sorg, vrede, frygt, smerte, ensomhed, irritation, opstemt hed, lyst, seksualitet, fryd, skuffelse, tab, tomhed, overraskelse osv. (brug evt. forskellige smileys). Beskriv også, hvad du mærker i kroppen, hvordan den forandrer sig (kønshår, bryster, muskelstørrelse, vægt, bumser osv.) Det er helt OK at have opmærksomhed på det, der sker.
Gode kammerater kan hjælpe
Og så håber jeg, du har kammerater på din egen alder, som du tør fjolle sammen med, have det sjovt sammen med, og som du også tør dele hemmeligheder med. Er der måske nogle af dem, du har været på julemærkehjem sammen med, som du kan have kontakt med fremover?
Du må altid skrive til AdamogEva.dk igen og spørge løs, hvis du har brug for det – også hvis du ikke fik det svar, du håbede på.
Pas rigtig godt på dig selv – også under “ombygningen”.
De bedste hilsner
Else Ø. Andersen