God ven ønsker sex, men jeg ved ikke - hvad gør jeg?
Jeg har en rigtig god ven, og vi snakker rigtig meget sammen, så meget at der ind imellem popper følelser op i os begge. Men hver gang vi snakker sammen, spørger han, om vi ikke skal have sex, men jeg kan ikke finde ud af, om jeg vil.
Jeg kan ikke mere finde ud af, om jeg fuldstændig skal afvise hans spørgsmål om sex, eller om jeg skal sige, at jeg godt vil.
Det korte af det lange er, at jeg vil spørge om, hvad man gør, hvis man har en rigtig god ven, som gerne vil have sex, men man ikke selv er sikker på, at man vil?
Anonym, 17 år

SVAR:
Tak for dit spørgsmål til vores brevkasse.
Du beskriver, at du har en rigtig god ven, som du snakker rigtig meget med. At have en god drengeven, når man er pige, er rigtig værdifuldt, men det kan også skabe lidt følelseskludder.
Venskab eller mere end det?
Du skriver, at din ven spørger, om I skal have sex. Han spørger oven i købet tit om det. Jeg tænker, at det er fint, at han spørger – at I ikke bare "kommer til" at være sammen og så bagefter skal til, ”at redde trådene ud”. Det giver jer mulighed for at tænke jer om og træffe det rigtige valg, så I trives i hinandens selskab i stedet for, at I bruger tid og energi på at finde ud af, ”hvor I har hinanden henne”
Hvilken relation skal I have?
Vi er skabt med en lyst til det modsatte køn og jeg tænker, at det er helt naturligt, at der popper følelser op imellem jer. Derfor er det også vigtigt, at I snakker ærligt med hinanden om, hvilke forventninger I hver især har til jeres relation.
Mulighederne er:
• Venner (uden sex)
• Venner (med sex)
• Kærester
• Ingen relation
Vær ærlig overfor dig selv
Det er vigtigt, at du prøver at tænke din ven og dig ind i hver af disse relationer. Skriv evt. dine tanker ned, for din egen skyld. Derved finder du ud af, med dig selv, hvilken relation du ønsker for jeres forhold til hinanden. Det er dig, der skal sætte dine grænser og holde fast i dem. Derfor er det vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv.
Vær tydelig overfor din ven
Hvis du ved, hvad du kan være med til, har din ven mulighed for at respektere dig i dit valg.
Måske vil din ven ikke respektere dig, men hvis du vælger at respektere dig selv og derfor stopper ham, er det ikke så sandsynligt, at han kan komme til at krænke dig. Det er dig, der skal sætte dine grænser og holde fast i dem.
Jeg håber, du finder ud af, hvad dit ønske er for jeres relation, så du kan holde fast i respekten for dig selv
- og at din ven og dig får en rigtig god snak om det.
Jeg synes helt klart, at du skal læse disse link, som bl. a. handler om det sårbare i at blande venskab og sex sammen.
Hvordan kan vi nå frem til at være "bollevenner"?
Kan vi være "bollevenner" uden at være kærester?
Kærestepotentiale… eller en god ven?
De bedste hilsner Helle