Forelsket, men vi er begge i andre forhold – hvad gør jeg?
Hej, jeg er 26 og forelsket i en 18-årig kvinde. Vi er begge i forhold, der ikke fungerer lige nu.
Lidt bagrundsinfo: Vi spiller teater og har lige spillet overfor hinanden i nogle måneder. Her blev jeg mere og mere vild med hende. Vi har brugt meget tid sammen og spillet meget tæt i stykket. Vi har snakket meget om hendes forhold til en, der er jaloux og ikke vil lade hende se hendes bedste drengevenner. Jeg har rådet hende til at slå op, men hun håber stadig, han bliver bedre. De har været sammen to år.
Mit eget forhold har været ca. syv år. Vi har haft det meget svært de seneste år. Jeg elsker min kæreste men tror ikke vi passer sammen mere.
Nå, tilbage til det andet: For nylig sagde jeg til hende, at jeg har et crush på hende, og til min store overraskelse sagde hun, at det havde hun også haft men har ikke turdet sige noget til mig. Vi kyssede den dag, men jeg er ikke stolt over det. Efterfølgende har vi skrevet sammen om at ses til en kop kaffe. Men er i tvivl, om jeg skal sige nej, da jeg er bange for, jeg bare bliver mere vild med hende.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg tænker på hende hele tiden og har lyst til at sige det til hende, men er bange for at ødelægge det venskab, vi også har skabt. Håber I kan give en indsigt, jeg ikke selv har.
N

SVAR:
Kære N
Tak for dit ærlige brev. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at stoppe op og bedre se, hvor den bedste vej er for dig.
Forelskelse i en anden
Jeg lægger først mærke til, at du har haft en kæreste i syv år, og at du skriver, I ikke har haft det godt sammen i to år. I mine ører lyder det til, at jeres følelses- og kærestebeholder ikke er fyldt op. Hvis beholderen er fuld, er der nemlig ikke plads til en anden. Jeg vil prøve at hjælpe dig til at se din situation lidt udefra:
Forestil dig nogle “forelskelsesfugle”, der flyver rundt om dit hoved. Du kan vælge mellem to muligheder:
1. Du lader dem bygge rede i dit hår, så de slår sig ned hos dig.
2. Du vælger, at de ikke får lov til at bygge rede, fordi du allerede har en kæreste.
For mig ser det ud til, at du har tilladt disse fugle at bygge en rede på dit hoved:
• Du har brugt meget tid sammen med den anden kvinde
• Du har snakket meget med hende
• Du har kysset med hende
• Du har sagt til hende, at du er forelsket i hende
Du er ikke stolt af, at du har gjort disse ting.
Afklaring
For mig lyder det til, at du har et ben i to lejre:
• Lejr 1: Din kæreste
• Lejr 2: En tæt veninde
Jeg stiller dig derfor nogle spørgsmål til overvejelse:
• Har du glemt at fokusere på din kæreste og glemt at tænke: “HUN er MIN. Jeg HAR en kæreste”?
• Hvor mange procent i dig vil gerne, at din kæreste og du arbejder på at blive sammen?
• Er det en mulighed først at gennemtænke den kærlighedsrelation, du allerede har og finde ud af, om der er byggesten nok til et fortsat kæresteforhold?
Efter denne afklaring må du tage en beslutning: At du enten stopper kæresteforholdet eller tager fat på at arbejde på at få hjælp til det, der udfordrer dig/jer i jeres forhold. Det kan I fx gøre ved at tage på et PREP-kursus sammen.
At være hinanden tro
Når du har fået denne afklaring, bliver det nemmere at gå fremad med god samvittighed, fordi du ikke fortsætter med at have et ben i to lejre. Du går fra at leve et dobbeltliv til at være en person, andre kan regne med og stole på. Du viser, at du ønsker at være tro og ærlig over for både dig selv og din kæreste. Uanset om dit nuværende forhold fortsætter eller ej. Det er en rigtig vigtig læring at få med til resten af livet.
Måske kan du hente flere input i vores artikler
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Jeg håber, mit svar har givet dig nogle tanker til overvejelse og hjælp til at finde vejen frem.
De bedste hilsener
Hanne Esmarch