Forelsket i en anden end min kæreste
Hej.
Jeg har nu været sammen med min kæreste i fem år, og vi har et vidunderligt barn sammen. Men jeg er startet i skole og går i klasse med en, jeg tror, jeg er forelsket i. Problemet er bare, at jeg er så meget i tvivl, om jeg skal gøre noget ved det eller ikke. Jeg tør ikke tage chancen og fortælle min kæreste, at jeg er blevet forelsket i en anden, hvis det ikke er gengældt, og hvordan skal jeg vide om det er det???
Ham, jeg er forelsket i, har måske en lille flirt med en eller anden pige, da jeg flere gange har set hende komme op på skolen til ham. Men problemet er, at han i timerne kigger meget på mig. Jeg ved ikke, om det kan betyde, han er lidt interesseret. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg tænker hele tiden på ham og bliver helt nervøs og svedig og får hjertebanken, når jeg kommer ind i klassen.
Hvad skal jeg gøre?
Kvinde, 23 år

SVAR:
Kære N
Du beskriver meget malende, hvordan du er blevet forelsket i en studiekammerat, samtidig med at du har en kæreste gennem fem år, som du har et barn sammen med. Du skriver, at du lige er startet på et nyt studie, og forelskelsen påvirker dig meget i timerne, så du har svært ved at koncentrere dig, fordi du også tænker meget på, om han er interesseret i dig, selvom du flere gange har set ham sammen med en anden pige. Du spørger, hvad du skal gøre, og jeg vil forsøge at råde dig.
Svært at begynde på noget nyt
Det lyder, som om du med skolestart er begyndt på et nyt kapitel i dit liv, og det kan været forbundet med mange forskellige følelser. Spænding, usikkerhed og begejstring er sikkert nogle af dem, og de mange nye indtryk og nye tanker og udfordringer kan hurtigt blive en kontrast til den hverdag, du har haft tidligere, inkl. samlivet med din kæreste. Han kan måske heller ikke helt følge med i den udvikling, du er i gang med, så du oplever, at I måske ikke har så meget, I kan dele med hinanden – udover jeres hjemlige opgaver og jeres barn. Opgaver, som er krævende og ikke altid så spændende. Og en hverdag, hvor der måske heller ikke har været så meget overskud til at pleje parforholdet, så følelserne synes lidt afkølede. I sådan en situation kan mødet med en spændende studiekammerat sætte gang i nye og levende følelser, som det kan være fristende at forfølge.
Men prøv at stoppe op og spørge dig selv, om det er værd at sætte forholdet til din kæreste og jeres fælles barn over styr? Og hvilke fremtidsmuligheder er der realistisk set i en forelskelsesrus, som måske ikke engang er gengældt? Det kan godt være, din studiekammerat synes, at du er sød og spændende, men det er der ikke så meget, I kan bygge en fremtid sammen på.
Hold fokus på det gode
Du har været sammen med din kæreste i fem år, og I har et dejligt barn sammen. Det må betyde, at I har haft det godt med hinanden. For mig at se er der derfor mange gode grunde til at arbejde på det forhold, i stedet for at ødelægge det og gå ind i en usikker fremtid med én, som du næsten ikke kender.
Du spørger, om du skal fortælle din kæreste, at du er blevet forelsket i en anden, og det tror jeg kan være en god idé. Men det handler ikke om, hvorvidt studiekammeraten også er forelsket i dig. I stedet vil jeg opfordre dig til at fokusere på din kæreste og ikke mindst dit barn og forberede dig på en god samtale med din kæreste.
Prøv først at gennemtænke alt det gode, der er i jeres forhold. Fx: Hvad var det, du faldt for hos din kæreste? Findes det stadig? Hvad kan I lide at gøre sammen? Hvilke gode minder har I? Osv. Derefter kan du overveje, om der er noget, som du savner i jeres forhold. Er det noget af det, som er årsag til, at du har forelsket dig i en anden?
Dæmp rusen for dit barns skyld
Overvej ikke mindst, hvad det vil betyde for jeres barn, hvis du forsøger at udleve din forelskelse. Både her og nu og langt ud i fremtiden. Selvom han/hun ikke er så gammel endnu, vil det påvirke barnet resten af livet, at dets far og mor ikke er sammen længere. Der findes en meget tankevækkende dokumentarudsendelse i tre afsnit på DR2: Barn i skilsmisseland (du kan evt. finde den på nettet). Her udtaler et af børnene, at det er blevet så almindeligt med skilsmisse, at ingen længere tænker på, hvad det gør ved børnene.
Midt i forelskelsesrusen vil jeg derfor opfordre dig til at tænke mere på dit barn (og din kæreste), end på dig selv og din studiekammerat. Du har en vilje og en forstand, som du må sætte i spil nu. Der sker ikke noget ved at undertrykke forelskelsesfølelserne, men det får store konsekvenser, hvis du vælger at forfølge dem frem for at satse på dit nuværende forhold.
Tal sammen om jeres forhold
Jeg tror, at en lang og dyb samtale med din kæreste, hvor du fortæller ham, at du har været på vej til at forelske dig i en anden, men at du ikke ønsker at ødelægge noget mellem jer, kan være med til at få dig ned på jorden igen. Prøv at få jeres barn passet, så I har god tid; lav måske en hyggelig middag, så I kan genskabe noget af den romantik, som det også er vigtigt at arbejde på og holde fast i, når man har været sammen gennem længere tid. Og få så talt om, hvad I sammen kan gøre for at fastholde og uddybe kærligheden og nærheden mellem jer.
Koncentrer dig om din uddannelse
Prøv derefter at koncentrere dig om din uddannelse. Find måske sammen med nogle kvindelige studiekammerater, som du kan hygge dig med og føle dig tryg ved – og overlad den mandlige studiekammerat til den pige, som kommer op til ham på skolen.
Du kan få flere input ved at læse artiklerne Kærlighed og forelskelse og Kærlighed i praksis.
Der er også et svar til en anden, du måske kan få noget ud af at læse:
Skal jeg vælge flirten eller min kæreste?
Jeg ønsker for dig, din kæreste og jeres barn, at I må komme godt videre – sammen.
Mange hilsner
Inge