Forelsket i en fra X-faktor – hvad skal jeg gøre?
Hej adamogeva.
Jeg er vildt ked af det. Det startede med, at jeg så X-factor for nogle uger siden, og så kom der en pige ind og sang. Jeg vidste med det samme, at der var noget specielt ved hende. Hun var bare så fantastisk dejlig og smuk, og hun havde bare sådan en unik og fantastisk personlighed, at jeg bare så godt kunne lide hende. Heldigvis gik hun videre til næste runde og næste runde igen.
Her i fredags gik hun så desværre ud (lige inden liveshows). Jeg blev bare så ked af det og rystet, og jeg vidste ikke, hvad jeg skulle gøre. Jeg havde lyst til at græde. Hun var bare så sød og dejlig, og jeg har bare ALDRIG i mit liv set en pige som hende. Her i de følgende dage har jeg prøvet at kontakte hende på Facebook, men den siger bare, at hun ikke kan modtage beskeder fra mig lige nu. Derfor har jeg skrevet en sød, lille besked til hendes forældre, hvor jeg fortæller, hvor dejlig hun er, men de har ikke svaret.
Jeg ved godt, det måske er lidt mærkeligt, at jeg er forelsket i en, jeg kun har set få gange på TV, men jeg er bare så ked af, at jeg ikke kan se hende mere. Jeg har prøvet at få tankerne over på noget andet ved at se film, spille computer og gå en lang tur, men det virker ikke. Jeg føler mig nærmest deprimeret og har ikke rigtigt lyst til noget.
Skal jeg prøve at kontakte hende igen, fordi jeg har bare aldrig set en så sød pige som hende, og det kommer jeg nok ikke til igen. Jeg har også prøvet at fortælle det til min far, men det har ikke hjulpet.
Fra en (forelsket) 15-årig dreng

SVAR:
Kære 15-årige dreng!
Der er ikke noget mærkeligt eller unormalt i at blive tiltrukket af én, som man ikke nødvendigvis kender eller har snakket med – og det kan sagtens være én på TV. Nogle gange skal der ikke meget til, før følelserne og tankerne flyver rundt, og de kan være svære at kontrollere. Samtidig kan man nå enormt langt i sine tanker og forestille sig en virkelighed, der er noget større, bare ud fra et lille møde med en anden.
Forelsket i en forestilling
Jeg tror, det er vigtigt, du forholder dig til, at du kun har fået små glimt af pigen, og disse små glimt har givet dig denne forelskelse. Jeg tænker, du har forestillet dig en hel del mere om hendes personlighed, end du rent faktisk har fået at vide. Derfor skal du være opmærksom på, at det kan være forestillingen om hende, du er blevet forelsket i og ikke nødvendigvis den rigtige pige.
Forældre vil beskytte
Jeg synes, det er modigt af dig, at du har skrevet til forældrene og endda også til hende. Jeg kan forestille mig, der har skulle noget overvindelse til at gøre det. Og jeg kan godt forstå, hvis du har sommerfugle i maven af spænding over, om du får svar.
Samtidig vil jeg gerne have dig til at overveje, hvordan det mon er at være “på den anden side”. Hvordan det er at være X-faktorpigen eller hendes forældre. Det kan være, at pigen har modtaget flere henvendelser over Facebook, og det kan måske være lidt overvældende for hende – og måske svært at svare tilbage til alle. Det er selvfølgelig dejligt for en pige at få komplimenter, men det kan også være overvældende for pigen at få en besked fra en fremmed dreng, der synes, hun er dejlig. Det kan måske virke skræmmende på hende og hendes forældre, når de ikke kender dig og ved, hvem du er.
Forældre vil beskytte deres børn, og det kan være, det er pigens forældres måde at beskytte hende på, når de ikke svarer på din besked. Der er ikke andet for, end at du må vente på, om de svarer dig. Hvis de ikke gør, er det vigtigt, du accepterer og respekterer det.
God idé at tænke på noget andet
Du beskriver, hvordan du prøver at få tankerne væk fra hende. Jeg tror, det er en god ting at lave noget, der får dig til at tænke på noget andet. Fx at være sammen med venner og snakke om noget andet. I samtaler kan det være nemmere at få tankerne væk, end hvis man er alene. Det kan også hjælpe at snakke med en voksen eller en ven, eller du kan tømme hovedet igen og igen ved at skrive dine tanker ned.
Måske kan du finde lidt inspiration i artiklerne
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Den eneste ene
Kærlighed og forelskelse
Du kan også overveje, om du bare kan nyde din forelskelse i pigen fra X-faktor. Accepter, at den er der, og så prøv at fokusere på alt det andet, der også er i din hverdag. Du behøver ikke nødvendigvis at undertrykke forelskelsen, bare fordi du ikke kan snakke eller være sammen med hende.
Jeg håber, du finder ro i at være forelsket.
Kh Malene