Kan det være forhudsforsnævring?
Hej
Jeg oplever problemer med at trække min forhud tilbage. Jeg har snakket med en af mine gode venner, der har forhudsforsnævring, og det lyder ikke helt ens.
Jeg har ingen problemer med at trække forhuden tilbage, når min penis er slap, men når den er stiv, så kan jeg ikke trække forhuden længere tilbage end lige ud over penishovedet.
Umiddelbart vil jeg sige, det er penisstrengen, der holder forhuden lige under penishovedet. Så jeg ville høre, om det er et reelt problem, eller det bare er mig, der bliver usikker.
L, 17 år

SVAR:
Hej L
Jeg kan forstå, du er blevet bekymret for funktionen af din forhud. Den giver dig ingen problemer i slap tilstand, men når penis er stiv, kan du ikke trække forhuden tilbage over penishovedet. Du spørger, om det er et problem.
Ikke nødvendigvis et problem
Det ganske korte svar på dit spørgsmål er, at det kun er et problem, hvis du synes, det er. Herunder lidt uddybende:
Hvis en forhud er for snæver, kan det giver problemer med hygiejnen. Men da din forhud kan føres tilbage på penis i slap tilstand, så er hygiejnen ikke et problem. Hvis din forhud ikke giver anledning til smerter, når din penis er stiv, så er det heller ikke i sig selv et problem. Penishovedet (eller glans) er det mest følsomme på en mands penis, og ikke at kunne blotte denne del vil for nogen være generende - fx ved brug af kondom.
Mulig løsning
Hvis det giver problemer: I nogle tilfælde kan man afhjælpe snæverheden med “forhuds-gymnastik” og creme ordineret via egen læge, men i din alder vil der i de fleste tilfælde være behov for en ganske lille operation, hvis man ønsker forhuden mindre snæver. I dit tilfælde lyder det til, man bare kan lave et lille snit, hvor strengen hæfter. Det sker i lokalbedøvelse, og du mærker formodentlig nærmest ingen smerter eller ubehag i de følgende dage. Du er desuden fuldt helet efter maksimalt 10-14 dage .
Så konklusionen er altså: Det er kun et problem, hvis du synes, det er et problem. Hvis du får problemer, er du nødt til at tage kontakt til egen læge for at få creme og evt. henvisning til den lille operation.
Jeg håber, det er svar på dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at stille nye eller uddybende spørgsmål.
Mvh Jonas