Er det normalt at have meget forhud?
Hej
Er det normalt at have så meget forhud, at forhuden selv i erigeret tilstand kan bevæge sig frem og tilbage over penishovedet ved samleje?
Jeg kan trække forhuden helt tilbage fra penishovedet, men under samleje bevæger forhuden sig frem og tilbage over hovedet, og hvis jeg har kondom på, oplever jeg, at kondomet arbejder sig gradvist udad, så det hænger løst fra spidsen og i yderste konsekvens med risiko for, at det falder af. Er det noget man kan gøre noget ved?
Med venlig hilsen K, 20 år

SVAR:
Hej K
Tak for dit spørgsmål.
Forhudens funktion
Først lidt generel viden om forhudens funktion: Hos voksne mænd tjener foruden primært to formål. I ikke-erigeret (slap) tilstand er formålet at holde slimhinden på glans penis fugtig samt beskytte den følsomme glans mod omgivelserne (fx tøj, varmt vand fra bruseren og lignende).
Derudover har forhuden seksuel funktion, nemlig at glide frem og tilbage over glans og bidrage til at stimulere de mange følenerver. Effekten opleves tydeligt ved onani. Under samleje opstår samme effekt, hvor penis glider frem og tilbage i sin egen forhud samtidig med, at den glider frem og tilbage i skeden.
Forhuden indeholder enormt mange følenerver, og dens bevægelser er derfor en vigtig del af den stimulation, der gør, at onani og samleje føles dejligt.
Dermed har jeg også besvaret dit spørgsmål: Ja, det er normalt at have så meget forhud, at den kan glide frem og tilbage i erigeret (stiv) tilstand.
Udfordringer med kondom
Du beskriver, at kondomet kan glide delvis af under samleje. Der kan være ret stor forskel på, hvilken størrelse penis man naturligt er skabt med. Længden varierer fra ca. 11 til 16 cm i erigeret tilstand målt fra skambenet og til spidsen.
Omkredsen kan også variere, og derfor kan det være en god idé at prøve forskellige størrelser på kondomer. Måske skal du gå en størrelse ned. På bl.a. siden kondomkongen.dk kan du finde en størrelsesguide for kondomer.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Mvh Morten