Ondt i penisstrengen – har I et godt råd?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Jeg er en fyr på 20, der har et problem, som efterhånden begynder at påvirke mig psykisk.

Jeg har meget ondt i min penis streng, når den er stiv/halv stiv, det gør, at jeg næsten ikke kan dyrke sex, i hvert fald ikke uden jeg er ved at gå til i smerter. Det gør ondt, når jeg trækker forhuden tilbage. Når min penis så er stiv, og forhuden er trukket tilbage, har jeg svært ved at få forhuden frem igen, før den er blevet slap. Jeg har også af og til problemer, når jeg skal tisse, da det føles som om forhuden sidder fast, og urinen sprøjter ud i retninger, som ikke er meningen.

Problemet lige nu er også, at jeg er i USA i 2 måneder og ikke kan gå ned til min egen læge og søge hjælp.

Håber I har nogen forslag.

Mvh. X, 20 år

SVAR:

Kære X

Det lyder som om, du har en relativ forhudsforsnævring, men det kan måske også være en kort frenulum (streng fra glans til penisskaftet). Begge tilstande kan kræve operation. I betragtning af din situation, at du er i USA, vil jeg anbefale, at du er ”god” ved dig selv og så vidt muligt undgår belastning (læs rejsning og sex) indtil, at du er blevet undersøgt af din læge efter din hjemkomst. Du kan risikere, at der bliver behov for akut lægehjælp i USA, hvis der kommer smerter, hævelse eller blødning.

Du ønskes fortsat godt ophold!

Venlig hilsen Lars Dysager, læge