Smerter efter operation af forhudsforsnævring - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg blev opereret for forhudsforsnævring for omkring 1 år siden, og når jeg nu trækker forhuden tilbage, gør det utrolig ondt at røre ved selve hovedet. Kan ikke engang have kondom på pga. den smerte, og det ødelægger rigtig meget mit sexliv.

Hvad skal jeg gøre, for at det ikke gør ondt mere?

SVAR:

Hej

Jeg går ud fra, at du er blevet tjekket af en læge efter operationen. Ellers bør du blive det, så du er sikker på, at operationens resultat er ok.

Smerter/overfølsomhed af glans på penis skyldes, at nerveenderne er lige under den tynde hud, og din hud er ekstra tynd efter at have været beskyttet af forhudsforsnævringen. Efter at forhuden er fjernet, vil huden langsomt blive mere tyk og dermed vil overfølsomheden aftage. Du kan hjælpe udviklingen på vej ved langsomt at øge "belastningen" af huden på glans. Du kan for eksempel begynde med at lade lunkent vand fra en vandhane løbe ned over glans, og når du ikke længere har smerter ved det, kan du gå videre med en bruser osv.

Vedrørende sex skulle du måske give dig selv "orlov", indtil det går fremad med "træningen".

Ved samleje kan du bruge glidecreme på glans og kondom. Du kan også bruge en lokalbedøvende gel eller creme. Men hvis det bliver nødvendigt, skal du tale med din læge og have det ordineret af ham/hende. Hvis jeg var din læge, ville jeg nok være lidt tilbageholdende med det lokalbedøvende. - Men det kommer selvfølgelig an på din situation.

Hilsen
Lars Dysager