Forhud for stram – kan jeg træne det væk?

Vis spørgsmål

Jeg er 15, snart 16, og min penis har aldrig irriteret mig voldsomt, kun meget lidt smerte nogle gange. Men her på det sidste har jeg lagt mærke til, at jeg ikke kan trække forhuden tilbage på min penis. Når jeg tisser, puster min penis sig op som en ballon, hvor jeg så urinerer et halvt sekund efter.
Jeg har også hørt om strækningsøvelser - er det overhovedet nødvendigt, eller ændrer det sig bare med alderen?

K, 15 år

SVAR:

Hej K, 15 år

Jeg kan forstå på dig, at du er lidt bekymret for problemet med din forhud. Det sker for nogle, at forhuden bliver for snæver, når man kommer i puberteten, og penis vokser. Det kan give problemer både i forbindelse med hygiejne og i forbindelse med seksuel aktivitet. Det lyder, som om du er generet af det, så derfor tænker jeg, at der skal gøres noget ved det. Det vil typisk ikke bare være noget, som ændrer sig med alderen.

Træning og lægebesøg

Man kan nogle gange, som du også selv nævner, træne det væk ved at trække forhuden frem og tilbage (strækningsøvelser). Denne træning skulle gerne gøre, at du i løbet af dage til uger ser en forbedring.

Hvis det ikke er muligt, eller det ikke hjælper (nok), så vil jeg kraftigt opfordre dig til at gå til lægen, så du kan få set på problemet. Hvis det drejer sig om forhudsforsnævring, vil lægen sandsynligvis først give dig en salve, som måske kan hjælpe dig med træningen.

Hvis det ikke hjælper (nok), vil lægen henvise dig til en speciallæge, som kan ordne det. Speciallægen vil vurdere, om der er brug for operation. Det er noget, som mange får gjort, og det er overhovedet ikke farligt og har ingen betydning for din seksuelle fremtid, efter det er helet (tager ca. 4-6 uger). Speciallægen laver ikke nødvendigvis en fuld omskærelse, men fjerner måske bare lidt hud.

Fortæl det til dine forældre

Hvis du skal til lægen, vil jeg også opfordre dig til at fortælle dine forældre om dit behov for lægebesøg. Jeg kan forstå, hvis du synes, det er træls og mærkeligt at skulle involvere dem i det, men jeg tror, det er godt at have dem med på sidelinjen, så de ved, hvad der foregår.

Du kan læse mere om forhudsforsnævring i disse artikler:

Penis, forhud og testikler og Drengens kønsorganer

Mvh Jonas