Får orgasme før ham – hvordan kan det blive mere samtidigt?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 20 år. Jeg synes, jeg læser alle steder, at det er svært for en kvinde at få orgasme - Men der skal ikke ret meget til, før jeg får det, men rigtig meget til før min kæreste får det. Er jeg unormal? Og hvordan kan det være at det er sådan?
Kan man gøre noget for at det bliver lidt mere samtidig, da det er svært at tilfredsstille ham, når jeg har fået orgasme og luften derfor er gået af ballonen? Jeg har det dårligt med, at jeg ikke kan tilfredsstille ham, og at han bliver nødt til at gøre det selv efter min orgasme.
Pige, 20 år

SVAR:
Kære pige på 20 år.
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er et godt, at du stiller spørgsmål, når du oplever, at du ikke finder hjælp i de ting, du læser og hører omkring dig. Du fortæller ikke noget om din kærestes og din relation. Hvor lang tid I har kendt hinanden, eller hvor forpligtede I er overfor hinanden. Vi på AdamogEva.dk mener, det er vigtigt, at sex hænger sammen med det at være i et forpligtende forhold.
Jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål nedenfor. Hvis du ikke finder svar, må du vende tilbage.
Du har ret i, at de fleste par oftest går med det modsatte problem, nemlig at manden har nemt ved at få orgasme og skal arbejde med at holde igen for ikke at komme. Mange kvinder har svært ved at få orgasme eller skal arbejde meget med at give sig hen for at få det. Derfor kan du glæde dig over, at du som kvinde har nemt ved at få det.
Flere orgasmer
Nogle kvinder oplever, at de kan få flere orgasmer i løbet af et samleje, og derfor er det ikke noget problem, at de får en orgasme tidligt i samlejet. Måske skal du prøve at eksperimentere med at få flere orgasmer. Du skriver ikke noget, om det er skede- eller klitoris-orgasme, du får. Du kan eksperimentere med at få den type orgasme, som du ikke får nu. Læs gerne artiklerne
Sex den første tid – i praksis
Hvordan opnå orgasme under samleje?
Tal med din kæreste om hvad der er rart for ham
Du er frustreret over, at det er svært at få din kæreste til at få orgasme. Du må lade din kæreste guide dig undervejs, så det bliver, lige som han gerne vil have det. Måske er der en særlig måde, I kan ligge på, som han synes er rigtig rar eller et særligt tempo, han godt kan lide. Måske kan han selv styre bevægelserne, mens han er inden i dig. Det tager tid at lære sin partners elskovsrytme, og for alle par er det en livslang åbenhed overfor, hvad den anden godt kan lide og har brug for, der er koden til god sex. Få flere input fra artiklen Sex og følelser.
Orgasme samtidig
Det er ikke altid nemt at få orgasme samtidig, (som det så ofte fremstilles på film). Hvis det skal lykkedes, må du vente med at få orgasme, ved at stoppe op (enten stoppe med at røre ved klitoris eller lade penis bevæge sig i dig på en måde, så du ikke får orgasme af det), mens din partner bygger sin orgasme op. Når han så er klar til orgasme, kan I røre ved dig, eller I kan bevæge jer på en måde, så du får orgasme. Det er en øvelse, som godt kan kræve lang tid, ærlighed om hvor I er henne, og hvad I mærker og ikke mærker undervejs. Jeg håber for dig og din kæreste, at I gennem årene kan nå den dybde og intensitet, som du efterlyser.
Jeg håber, du har tålmodighed til lade det tage den tid, som det tager at lære hinanden at kende, både med det som er svært, og det som er nemt.
Venlig hilsen
Lise Berggren Smidt