Skal jeg blive hos min kæreste, der har været utro og løjet om det?
Hej
Jeg er en meget fortvivlet pige på 22 år. Min kæreste og jeg har været sammen i snart fire år, og vi har boet sammen det sidste 1½ år. Jeg har i løbet af vores tid sammen haft kendskab til to situationer, hvor han har været mig utro, fordi pigerne har skrevet det til mig. Set i bakspejlet skulle jeg nok have taget en pause fra ham dengang, for at han kunne se, hvad han var ved at miste. For to uger siden fortalte han mig ALT. Han har været sammen med fire forskellige piger og kysset med to, alt sammen under fuldskab. Han fortæller mig det, fordi han
1. ikke kan lyve for mig mere
2. vil ikke være sådan et menneske, der gør sådan noget
3. håber, jeg vil give ham en chance mere, så han kan bevise overfor mig, at det er mig han gerne vil.
Han har nu opsøgt en psykolog, da han også har nogle ting fra barndommen, som han skal have bearbejdet. Jeg slog ikke op med det samme, fordi jeg synes, vi har det godt sammen og forstår hinanden rigtig godt. Derudover er han min første kæreste, og jeg kunne sagtens forestille mig en fremtid med ham. Han siger, det er gået op for ham, hvor stor en idiot han har været, og hvor meget han elsker mig, og at han ikke finder en bedre end mig.
På den ene side ved jeg godt, at jeg burde slå op med ham, for jeg ved ikke, om jeg kan leve med det og nogensinde stole på ham igen. På den anden side har jeg lyst til, at det skal fungere, for vi er så gode for hinanden og elsker hinanden meget højt.
Jeg er meget splittet, men jeg leder nok egentlig bare efter et råd eller et andet synspunkt. Jeg aner ikke, hvad det rigtige for mig er ...
Hilsen en meget forvirret pige
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej forvirrede pige
Tak for dit lange brev, der på en rigtig fin og forstående måde fortæller om et kærlighedsforhold, der på samme tid er en drøm og et mareridt.
Utroskab og kærlighed
Når du fortæller om din kærestes utroskab og de følger, det har haft for jeres forhold, er jeg især imponeret over, hvordan du kan holde fast i din kærlighed, selvom du lige har fået verdens dårligste nyhed. Du virker som en moden pige, der er meget givende i kontakten og gerne går den ekstra mil. Din kæreste er en heldig mand, og det er nok det, der efterhånden er gået op for ham.
Pas godt på dig selv
I dit brev hæfter jeg mig ved, at du på rigtig mange måder befinder dig godt i parforholdet. Du oplever, at han er sød og dejlig, at I har fælles interesser, og at du har lyst til, at det skal fungere. I længden er der bare ingen, der kan holde til ikke at vide, om kæresten er til at stole på. Til sidst bliver hjertet knust.
Her kunne det være fint, om du tog en god snak med din kæreste og åbent spurgte, om han har det på samme måde. Måske er der noget, han har svært ved at fortælle dig? Samtidig hjælper det ham, at du inviterer til en åben samtale.
Har I brug for hjælp til at få talt sammen, kan parterapi være vejen frem. På hjemmesiderne AdamogEva.dk eller Parvis.dk kan du finde terapeuter i nærheden af dig.
Fint han får hjælp
Det er rigtig fint, at din kæreste går til psykolog. Forhåbentlig kan det hjælpe ham til at blive klog på, hvorfor han har brug for “udenoms-sex”, når han egentlig foragter sig selv for den opførsel. Min fornemmelse er, at han måske lider af en form for sexafhængighed. Parvis.dk har en god artikel om fænomenet.
Der findes en organisation (Anonyme Sexafhængige), hvor sexafhængige hjælper hinanden. De har lavet en liste over træk, der kendetegner denne lidelse. Hvis han kan se sig selv i den beskrivelse, kan han gå ind i dette netværk. Det er gratis, og det hjælper at dele sine vanskeligheder med andre i en ligeværdig atmosfære.
Alkohol og sex
Du nævner, at hans sidespring foregår, når han er fuld. Måske skulle han give sit fritidsliv et kvalitetstjek? Er der situationer, han med fordel kunne undgå? Ligesom du har han sikkert gennemgået en stor udvikling de seneste år.
De store drukfester er oftest noget, der hører ungdomsårene til. Måske hænger han fast i et mønster, som kan blive erstattet af ting, der bedre passer til en mand, som måske om ikke så mange år skal være far? Ting, som han i det lange løb kunne have stor glæde af.
Vokset – sammen eller væk?
Du virker som en meget moden pige, og du har garanteret udviklet dig rigtig meget de sidste fire år. Fra at være teenager, da I blev kærester, er du nu ved at finde din identitet som voksen kvinde. Måske kan I været vokset fra hinanden. Du kan prøve at læse vores artikel Den eneste ene. Den kan måske hjælpe dig til at opdage, om der er nogle ting i jeres forhold, der på længere sigt ikke kan fungere.
Opsøg hjælp
På AdamogEva.dk har vi et helt tema om utroskab, som du kan læse i. Parvis.dk tilbyder gratis telefonrådgivning på 2425 4022, hvis du skulle få brug for at tale med nogen for at blive klogere på dig selv og hele situationen.
Jeg sender dig alle gode ønsker for en lykkelig fremtid!
Kærligst
Tove