Hvordan kan jeg få ham til at stole på mig igen?
Hej brevkasse
Jeg og min lidt ældre kæreste har boet sammen i udlandet et par år. Vi har haft mange op- og nedture, da jeg arbejdede sammen med nogle meget livlige og festglade unge mennesker.
Jeg valgte for nogle måneder siden at gå fra min kæreste. Baggrunden var, at han ikke ville have, jeg tog til en personalefest, men jeg gjorde det alligevel. I løbet af aftenen skrev min kæreste mange trælse ting til mig, så jeg brød sammen, og en af mine mandlige kolleger trøstede mig – bl.a. med et enkelt kys. Allerede efter en uge gik jeg tilbage til min kæreste.
Et par måneder senere flirtede jeg meget med en kollega. I den periode var jeg meget i tvivl, om jeg fortsat ville være sammen med min kæreste eller ville leve det frie og vilde ungdomsliv. Jeg gik i seng med min kollega to gange, men løj om det over for min kæreste. Han fandt dog ud af det alligevel.
Vores problem er nu, at han ikke stoler på mig mere. Jeg har verdens dårligste samvittighed og er bange for, at han forlader mig. Jeg vil gerne vise, at han kan stole på mig.
Han vil gerne prøve at tilgive mig. Men han vil have, jeg skal vise ham tillid. Han har fået lov at kigge i min telefon og fået alle mine koder til alt. Han ved alle detaljerne om min utroskab. Vi har været sammen i fire år, og jeg kunne aldrig finde på at skuffe ham igen.
Hvad skal jeg gøre, så han kommer til at stole på mig igen?
Mvh L, 23 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære L
Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er godt, du får taget hul på den problemstilling, du står i, for der er rigtig mange, der går fra hinanden efter utroskab, og derfor skal I have hjælp til at tackle situationen, så det ikke sker for jer.
Du fortæller, at din kæreste er blevet utryg og har svært ved at have tillid til dig, efter at du har været ham utro, hvor du har kysset med nogle og været i seng med en kollega. Du fortæller også, at du i begyndelsen løj om det, du havde gjort, og det er nok med til at forstærke hans mistillid til dig nu.
Vinde hans tillid tilbage
Du spørger, hvordan du kan vinde hans tillid tilbage, fordi du er bange for at miste ham.
Jeg synes, det er rigtig godt, at han har fået fri adgang til din mobil og andre medier, hvor du kommunikerer med andre. Det er også godt, at du har fortalt ham alt, hvad der er at fortælle om din utroskab. Så har han et reelt udgangspunkt for at kunne vurdere, om han vil leve sammen med dig, som den du er med de fejl, du har begået.
Det kan tage lang tid at tilgive utroskab, og nogle kommer sig aldrig over det. Men der er stadigvæk håb. Du må væbne dig med tålmodighed og give ham plads og tid til at bearbejde de sår, det har skabt i ham.
Tag skylden på dig
Det bedste, du kan gøre, er at angre. Fortæl ham, hvor ked af det du er over at have såret ham sådan og fortæl, at du havde svært ved at være dig selv i forholdet mellem ham og dine “festlige” venner. Du må love ham at lægge dit liv om og være en nærværende kæreste, man kan stole på, og som ikke “kommer til” at kysse eller gå i seng med andre.
Du må lægge dig fladt ned og tage skylden på dig. Hans reaktion i de situationer, hvor du har været ham utro, har været helt naturlig. Tænk bare på, hvis det var dig, der havde siddet hjemme, og din kæreste var gået til fester, hvor han havde været dig utro.
Måske noget kompensation
En metode til at hele sårene efter svigt som utroskab kan være at give ham mulighed for en kompensation. Dvs. han får lov til at vælge at gøre noget, som han rigtig gerne vil, uden at du bestemmer. Det kan være at tage på ferie med en ven, købe sig et dyrt ur eller noget andet, han drømmer om. Noget som ikke er gengæld (han skal ikke gå ud og være dig utro), men som på en måde kompenserer for den smerte, han har mærket ved, at du har været ham utro.
Lov hinanden troskab
I kan også knytte jer mere til hinanden og skabe varige bånd ved fx at gifte jer. På den måde siger I til hinanden: “Vi vil virkelig hinanden for altid – til døden os skiller – og vi vil være tro overfor hinanden.” Den samhørighed, det kan skabe, kan give grobund for et dybere og mere inderligt forhold mellem jer, som bygger på noget nyt. Det nye er jeres fælles “Ja”. På den måde kan I lægge de gamle sår bag jer og begynde på en frisk.
Opsøg hjælp
Hvis I vælger at blive sammen men oplever, at I har svært ved at få talt til bunds om tingene og finde vej frem, kan det være en god ide at opsøge en parterapeut. På denne side finder du en liste over terapeuter, som vi anbefaler – hvis du/I ikke lige selv kender nogen.
Få flere input til processen i vores artikler Den nødvendige tilgivelse og Utroskab.
Jeg håber, I finder vejen sammen. Nogle gange kan en krise som jeres bringe jer endnu tættere sammen, hvis I tør åbne jer om jeres sårbarhed og tør erkende jeres skyld.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt