Er klumper i sæd farligt?
Hej
Jeg er en dreng, der lige er fyldt 15. I cirka en uges tid har jeg haft klumper eller geléagtige ting i min sæd. En af gangene var det så stor en klump, at det gjorde ondt i min pik; jeg kunne mærke det indvendigt i min tissemand.
Er det farligt, og hvad skal jeg gøre? Jeg er virkelig bange. Er lidt nervøs for at fortælle mine forældre det.
Mvh N

SVAR:
Hej N
Jeg kan forstå, du er bekymret for de geleagtige klumper, du har lagt mærke til i din sæd. Du har oplevet ubehag og spørger, om det kan være farligt, og om det er noget, du skal spørge dine forældre om.
Rester af sæd
Klumperne er sandsynligvis rester af sæd og sædvæsker, som er størknet i dit urinrør eller ved sædblæren, som sidder tæt på urinrøret. Klumperne vil være hvidlige eller gullige. De kan også være rødbrune, hvis det er lang tid siden sidste udløsning.
Se mere om, hvor de forskellige ting sidder i vores artikel Drengens kønsorganer.
Helt naturligt
Det er fuldstændig ufarligt og et naturligt fænomen. Man kan i de fleste tilfælde undgå det ved at sikre sig, der ikke sidder sæd tilbage i urinrøret efter udløsning. Men ellers bliver urinrøret skyllet igennem næste gang, du skal tisse – hvor du så kan få en fornemmelse af en klump, du tisser ud.
Forældre vil gerne hjælpe
Forældre er til for at hjælpe – og det vil de gerne! Så hvis du er tryg ved at spørge dem, så gør endelig det. I det her tilfælde kender din far nok mest til problematikken.
Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål og løser dig for din bekymring, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas Mejlgaard