Er jeg for naiv? - udnytter han mig?
Hej! Jeg er fuldstændig i vildrede og er nået til det punkt, hvor jeg nu bare har brug for en objektiv mening om min situation.
Jeg er en 18-årig pige og har kendt den her fyr på 19 i nu halvandet år, og vi har i al den tid haft et ”on and off” forhold.
Lige da vi havde lært hinanden at kende, var han meget ivrig efter at kunne få lov til at kalde mig hans kæreste, men jeg syntes det gik lidt for hurtigt og fortalte ham, at jeg ikke syntes, vi skulle kalde os kærester endnu, da jeg gerne ville se tiden an. Jeg gik hen og blev rigtig forelsket i fyren, og før jeg havde fået set mig om, tog han lige så stille afstand fra mig, og til sidst snakkede vi ikke sammen mere. Jeg blev vildt såret og havde svært ved at glemme ham og komme videre.
Ca. 4 måneder efter kontakter han mig og vi begyndte at ses igen. Jeg var rigtig glad for det, da jeg savnede ham rigtig meget. Vi tilbragte hele sommeren sammen, men uden nogen rigtig titel på, hvad det var, vi havde/var. Vi snakkede heller ikke rigtig om det, jeg prøvede engang at komme ind på det, men han var ikke selv klar over, hvad det var, vi havde sammen. På det tidspunkt gjorde det mig ikke noget, da jeg bare var glad for, at vi snakkede sammen igen.
Sommeren sluttede, og han begyndte igen lige så stille at tage afstand fra mig. Hver gang jeg foreslog en dag, vi kunne ses, skulle han i byen med drengene eller lignende. Efter flere afslag stoppede jeg til sidst med at prøve at få noget op at stå, da det var tydeligt, at han ikke var interesseret i at ses. Så hørte jeg ikke noget fra ham i ca. et halvt år, indtil han en dag igen skrev. På det tidspunkt savnede jeg ham stadig lidt, men aller mest var jeg bare sur og irriteret på ham.
En dag var vi til en fælles fest, og han var ligeud sagt, klæbende og nærmest desperat. Han blev ved med at hive mig til siden, for at fortælle hvor meget han savnede mig og ønskede inderligt, at vi prøvede igen, og at han håbede, at jeg ville give ham en chance til. Det kunne jeg selvfølgelig ikke stå for, og jeg gav ham den chance til, han så ydmygt bad om.
Men jeg burde have vidst bedre – en måned efter tog han afstand fra mig igen. Han skrev aldrig, og svarede koldt, hvis man henvendte sig til ham. Nogle måneder efter det, havde vi en telefonsamtale, hvor jeg fortalte ham lige ud, hvad jeg følte for ham, at jeg holdt af ham og godt kunne tænke mig at have noget mere seriøst med ham. Han svarede med, at han holdt af mig, og at han ikke ville have, at vi stoppede kontakten fuldstændig (som jeg havde truet med) men at han bare ikke kunne lide ”konceptet” i at være kærester. Så han mente, at det vi havde var et semi-åbent forhold.
Jeg blev sur og sagde, at jeg holdt for meget af ham, til at jeg ville kunne klare at se ham flirte med andre. Samtalen sluttede lige så stille, uden at vi kom til enighed, og vi snakkede ikke sammen yderligere 3 måneder. Nu har han så kontakten mig igen, og han snakker om, hvordan han har ændret levestil, og at han savner mit samvær. Jeg vælger så at give ham endnu en chance, i håb om at det er anderledes den her gang, og af den grund, at jeg havde gjort det klart for ham nu, hvad jeg ville og ikke ville med det her forhold. Men nu begynder han lige så stille igen at tage afstand.
Altså jeg er fuldstændig i vildrede, og det æder mig op langsomt, fordi at jeg simpelthen er så glad for ham, og at han sårer mig så tit. Snor han mig rundt om sin lillefinger? Ved han, at jeg lystrer og kommer tilbage hver gang, han kalder?
Jeg er ved at føle mig godt og grundig dum og naiv nu, og er virkelig i tvivl, om han bare udnytter mig. Men samtidig, undrer det mig, hvorfor han bliver ved med at kontakte mig, altså lidt må han jo føle for mig så? Han har haft en svær barndom og siger selv, at han har svært ved at åbne sig op for folk, da han rigtig mange gange har fået afslag på den omsorg, han har søgt efter hos andre. Jeg ved ikke, om det har en betydning for den måde, han opfører sig over for mig?
18 år

SVAR:
Hej med dig.
Naiv?
Ja, du er naiv på nogle punkter.
Naiv betyder: åben og tillidsfuld overfor andre. Det tror jeg du er, men det er ingen skam. Det betyder også godtroende, barnlig og uerfaren. Du tror på det gode i ham. Det mener jeg ikke er barnligt, og man kan ikke blive ved at sige, at du er uerfaren. Du har faktisk snart en stor erfaring i, at han holder dig for nar.
Jeg kan se, ud fra det du skriver, at han snor dig om sin lillefinger, og at hans erfaring siger: ”Hun tager mig tilbage, når jeg beder hende om det”.
Jeg kan godt forstå, at du er i vildrede. Det er også et noget forvirrende ”on-off” forhold, I har kørende mellem jer.
Uklare aftaler skaber forvirring
Det sker for mange i dag, at der mangler en titel eller en definition på det, man har gang i. Hvor det før var reglen, at man gik og flirtede lidt, talte sammen, blev kærester og kyssede, så er det nu mere og mere almindelig praksis, at man ”har noget kørende”, hvilket dækker over ALT lige fra kig og flirt til kys og sex. Når man så har haft ”noget kørende” i et stykke tid, så taler man måske om at blive kærester.
Så længe man bare ”har noget kørende”, så er man ikke taget af markedet. Så er man stadig fri til at se efter og afprøve andre. Dette er ikke en definition fra ordbogen, men derimod unge menneskers definition og praksis på gaden.
Det kan være meget forvirrende, fordi det ofte ender ud, som du så tydeligt beskriver det i dit spørgsmål. Så ville han, så ville du ikke, så ville du, så ville han ikke osv. osv.
Vores fortid betyder noget for relationer i dag
Om det er hans barndom, der er skyld i, at han leger: ”Kom her, nej bliv væk”, ved jeg ikke. Sikkert er det dog, at vores barndomsoplevelser påvirker os, også i vores måde at indgå i forhold på. Men hans barndom er nu engang hans, og den kan du ikke ændre på alene. Du kan i stedet gøre dig klart, hvad du vil udsætte dig selv for. Hvis du synes, det er hårdt og svært for dit hjerte at blive ved med det her, bliver du nødt til at sige fra én gang for alle. Jeg er helt med på, at du har følelser for ham og egentlig har lyst til at være i et forhold med ham, men han ved tydeligvist ikke, hvad han vil på den lange bane. Han har helt sikkert følelser for dig, men han er mere tiltrukket af tanken om, at du er der, når det passer ham. Kan du leve med det?
Forskellige forventninger og ønsker til parforholdet
Du fortæller, at du ikke vil kunne klare at se ham flirte med andre. Dér har du et af dine svar. Du er til troskab og tosomhed, det er han ikke. Som han er lige nu, er I ikke noget for hinanden. Om han kan ændre sig i løbet af de næste år, det kan godt være, men det ser ikke ud til, at der er sket nævneværdig forbedring det seneste år.
Selvom det vil være hårdt for dig at sige farvel til tanken om dig og ham i et parforhold, så vil du samtidig også kunne sige farvel til oplevelserne med et hjerte, der gang på gang knuses og håber - for derefter igen at knuses.
Du vil sige farvel til forvirring omkring, hvad han vil og ikke vil alligevel.
Giv slip og bliv fri
Det lyder hårdt, men det er min objektive vurdering, at hvis du skal passe på dig selv og dit hjerte, så skal du tage afsked med ham som on-off kæreste, som én du ”har noget kørende med” og som flirte-partner. Du skal lukke ned for det kapitel, hvor han er mere end en almindelig kammerat af det modsatte køn.
Jeg håber, du kan finde en løsning, der er god for dig, og jeg ønsker dig held og lykke med at finde ham, der vil behandle dig godt og værdigt.
Mange hilsner fra Anja