Er hun interesseret? - og hvad gør jeg?
Hejsa Adam og Eva. Jeg står i lidt af et dilemma med en pige. Vi startede på en højskole her i januar og begyndte desværre først at snakke lidt tid efter - men jeg er blevet fortalt af flere, at hun syntes, at jeg var sød, selvom vi ikke snakkede på daværende tidspunkt.
Sagen er, at hun nok er den mest fantastiske pige, jeg nogensinde har mødt! Vi har så mange ting tilfældes og har samme meninger omkring nogle ting. Vi har oplevet mange ting sammen på den korte tid - bl.a. har vi gået mange ture bare os, løbet nøgne sammen (højskole "straf", og kysset og holdt i hånd, når vi har været fulde.
Vi var på ferie med højskolen engang, hvor jeg simpelthen sagde det ligeud til hende: Jeg var ved at få følelser for hende, og hvis hun ikke havde det på samme måde, skulle hun sige det - jeg ville jo ikke have falske forhåbninger. Det har hun ikke rigtig svaret på, men har hele tiden sagt, at hun ikke vil have noget med nogle på skolen.
Dagen, da jeg og 5 andre skulle stoppe på skolen, sluttede alle eleverne og lærerne af med en sang, som vi selv havde valgt: Jeg havde valgt en sang, som jeg før havde sagt til hende, at det mindede mig om hende. Da sangen blev spillet, læste hun min hilsen til hende, hvorefter hun begyndte at græde og kigge over på mig hele tiden - Hun fortalte mig efterfølgende, at hun ikke havde forventet at græde, men hilsen og sangen blev for overvældende for hende, fordi det først var gået op for hende, at jeg skulle stoppe. Lige præcis den sang, kan hun ikke høre uden at tænke på mig.
Jeg besøger tit skolen, og hver gang vil hun have mig med ud at gå og snakke meget med mig - Hun tog mig endda ud og se nogle af hendes interesser, hvorefter hun sagde, at hun ville se mine interesser næste gang. Så hun vil tydeligvis gerne være alene sammen med mig.
Vi skriver og snakker meget sammen, hvor vi på et tidspunkt snakkede uddannelse. Hun sagde, at jeg var meget velkommen til at bo hos hende, hvis jeg ville studere i København, og hun ville planlægge hendes Housewarming så jeg kunne komme med. Jeg har også inviteret hende på restaurant på et tidspunkt, hvilket hun accepterede.
Udover alt det her, har hun personligt introduceret mig til hendes mor og søster, samt hendes bedste veninde. Hun kigger meget på mig, og vi har ofte øjenkontakt i længere tid uden at sige noget - derefter genoptager hun samtalen, hvis vi ikke snakker. Hun spørger tit ind til en pige, som jeg var sammen med på skolen - det er også grunden til, at vi holdt vores kys til "Low", fordi hun ikke ville træde hende over tæerne.
Til det, som gør mig lidt i tvivl, om hun overhovedet er interesseret: Det er for det meste mig, der skal skrive over mobilen, hvor der ofte går længere tid, før hun svarer. Derudover, de gange, hvor jeg har inviteret hende hjem, har hun meldt fra samme dag (Dog skal det lige siges, at jeg altid har inviteret hende sammen med mine drengevenner fra skolen). Hun sagde også engang til mig, at hun sætter pris på mit venskab, da jeg tilbød hende, at hvis hun havde brug for at snakke, er jeg altid velkommen. Dagen, hvor vi kyssede, havde hun kysset med 2 drenge i byen, hvor hun havde noget kørende med den ene - men hun har fortalt mig, at hun intet ser i de to drenge, men det skete bare, fordi hun var fuld - Efterfølgende er hun stoppet med at drikke..
Tilbage til spørgsmålet: Hvad gør jeg? Er hun interesseret eller er jeg blevet Friendzoned?
Håber, at I kan finde hoved og hale i denne tekst :-) Tak på forhånd.
Mvh. Masterchef, 19 år

SVAR:
Hej Masterchef
Tak for din henvendelse. Det er super godt, at du tager dig selv alvorlig og søger svar i det, som kan være svært eller vanskeligt.
Forvirret
Jeg har læst dit spørgsmål igennem mange gange for ligesom at komme ind i det og skrælle lidt lag af. Og jeg må sige, at det ligner lidt rod for mig.
I har vist hinanden flest følelser, når I har drukket og været fulde – samtidig med at der også er andre med ind over fra begge sider. I har kysset hinanden og andre i samme periode.
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og ikke ved, hvor I står i forhold til hinanden. Jeg håber, du forstår mig rigtigt. Det er ikke for at pege fingre. Jeg får bare sådan en fornemmelse af noget, der roder lidt, når jeg læser dit spørgsmål. Mon det også er sådan, du føler det? Og er det også sådan, det skal blive ved med at være?
Giv det tid
Jeg læser også i dit spørgsmål, at I er gode venner, og deler meget med hinanden. Det er rigtig godt. Og jeg tror, at det er lige præcis det, du skal bygge videre på. Når hun er uafklaret om jeres forhold, om hun vil mere end være venner, så er det godt og vigtigt at bygge videre på kendskabet til hinanden. Derfor vil jeg råde dig til at være lidt tålmodig og uddyb jeres venskab og kendskab til hinanden. Derfra kan det så udvikle sig til noget mere.
Der er ikke gået mere end højest tre måneder siden i mødtes på højskolen, og det er ikke lang tid.
Så giv det tid, og brug tiden på at snakke sammen og lave ting sammen, som I godt kan lide uden at presse hende.
Venner/kærester
Som det sidste vil jeg gerne have dig til at overveje, hvad forskellen på en pigeven og en kæreste er. Du skriver, at I har kysset og holdt i hånden, når I har været fulde. Der er ingen tvivl om, at vi bliver mere åbne og smider nogle hæmninger, når vi drikker alkohol. Men alkohollen hæmmer samtidig vores realitetssans og fornemmelsen af rigtig og forkert. Det kan være med til at sætte nogle falske forhåbninger op for os, som måske ser helt anderledes ud dagen efter, hvor alkohollen er dampet af.
Læs evt. mere om alkohol her og om det sikre i at tage et trin ad gangen:
Alkohol – så det rykker
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Er hun interesseret?
Dit egentlige spørgsmål kommer i slutningen af det, du har skrevet. Er hun interesseret i dig?
Det kan jeg naturligvis ikke give et svar på, på hendes vegne. Men dit brev tyder på, at hun er interesseret i dig, men vil måske gerne have lov til at kende dig yderligere, inden hun beslutter sig.
Samtidig er du nødt til at gå til hende igen og snakke om ”jer to”. Forklar hende evt. at det er vigtigt for dig at vide, hvordan hun ser på jeres forhold. Er I venner, kan hun gengælde dine følelser osv. Kun på den måde kan du vide, hvor hun står.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Er der noget, du vil have uddybet, så er du selvfølgelig velkommen til at skrive ind igen.
Alt det bedste til dig, Steen