Er det tilladt for kristne at have sex, mens kvinden har menstruation?

Vis spørgsmål

Hej Adamogeva

Er det tilladt for kristne at have sex, mens kvinden har menstruation?

Eller er hun uren, mens hun bløder?

Jeg synes ikke rigtigt, jeg kunne finde svar på det andre steder.

H, 20 år

SVAR:

Kære H

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du skriver til os, når du går og spekulerer på noget, som vi kan hjælpe dig med.

Jeg ved ikke, hvad din baggrund er for at stille dine to spørgsmål, men jeg vil forsøge at komme med et svar, og så må du endelig skrive igen, hvis jeg ikke svarer godt nok i forhold til, hvad du gerne vil vide.

Bibelen taler om urenhed

I både Det Gamle og Det Nye Testamente står der beskrevet, at mennesker kan være “urene”. Og fordi det ifølge de bibelske tekster får alvorlige konsekvenser selv at være uren eller at være sammen med nogle, der er urene, kan vi af sammenhængen forstå, det ikke bare handler om, at de er beskidte og tænger til at blive vasket!
På jesusnet.dk i svaret Hvornår er man uren? kan du læse noget klogt om, hvad urenhed betyder på “bibelsk”.

Samleje og menstruation

Som du kan se af svaret på jesusnet.dk, gælder reglen om at være religiøst uren under menstruationen nu hverken for kristne eller andre. Det er derfor helt ok at have samleje også, mens kvinden har menstruation.
I gamle dage var man bange for, at der måske var øget risiko for infektion med efterfølgende underlivsbetændelse, hvis man havde samleje under menstruationen. Men det har vist sig at være en myte.

En helt anden ting er, at nogle kvinder (og mænd!) synes, det er ulækkert at risikere, at der drypper lidt blod ud under eller efter samlejet, og nogle kvinder kan have så stærke menstruationssmerter, at de mest har lyst til at kravle ind i sig selv og slet ikke tænke på sex. Andre kvinder oplever øget sexlyst netop i dagene med menstruation.

Konklusionen må derfor blive, at hvert par må tale med hinanden om, hvad de har mest lyst til. Og det behøver ikke blive aftalt én gang for alle og så gælde resten af ægteskabet og livet!

God vind over dit liv!

Mange hilsner
Vibeke