Er det normalt og lovligt at danne par og få børn med min fætter?
Hej
Jeg er 16 år gammel. Jeg har i mange år haft et meget lille crush på min fætter, som er et år ældre end mig.
Jeg vil spørge, om det normalt eller mærkeligt, og jeg vil vide, om det godt kunne lade sig gøre. Jeg bange for, at hvis vi fx skal få børn, at der sker noget med dem.
S

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål, som jeg synes rummer flere dilemmaer. Dem vil jeg forholde mig til et ad gangen:
Er det normalt?
Lad os først få helt på det rene, at der slet ikke er noget hverken unormalt eller forkert i at forelske sig i sin fætter. Ud over at være fætter og kusine er I sikkert også barndomsvenner og deler med stor sandsynlighed mange værdier. For mig giver det derfor meget god mening, at man kan forelske sig i sin fætter eller kusine, og i mange andre kulturer i verden er det meget udbredt.
Er det lovligt?
I Danmark er det fuldt lovligt at gifte sig med sin fætter eller kusine. Det er også tilladt at få børn sammen.
Er det godt?
Der er flere ting, jeg synes, du skal overveje, før du begiver dig ud i en kærlighedserklæring til din fætter:
Er du villig til at risikere den gode relation til din fætter, hvis det viser sig, at forelskelsen ikke er gengældt, eller forholdet ikke holder på sigt? En mislykket flirt eller en ekskæreste kan man som regel vælge at trække sig fra, men det er svært med en fætter, som du vil blive konfronteret med jævnligt. Der er altså mere på spil i et forhold, hvor jeres familier er flettet så tæt ind i hinanden.
Desuden skal du vide, at selvom det ikke er ulovligt at få børn med sin fætter, så er der en lille øget risiko for misdannelser hos barnet. Det gælder særligt, hvis der arvelige sygdomme i familien. Langt de fleste børn af forældre, der er fætter og kusine vil dog være sunde og raske, men det er selvfølgelig en overvejelse værd, om man kan leve med den øgede risiko.
Mærk godt efter
At indlede et kæresteforhold med sin fætter er altså ikke noget, man kaster sig hovedkulds ud i, og det er jo også derfor, du skriver til os. Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, men jeg håber, mine overvejelser kan hjælpe dig til at træffe det valg, der er rigtigt for dig. For der er ikke noget valg, der er rigtigt eller forkert.
Jeg vil anbefale dig at mærke rigtig godt efter: Kan du leve med de risici, der er ved at kaste dig ud i det? Og kan du leve med ikke at gøre det?
Måske kan du bruge de her artikler som input til dine overvejelser: Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Slå koldt vand i blodet.
Jeg ønsker alt det bedste for dig.
Kærlig hilsen
Johanne