Er det normalt og bliver jeg nogensinde forelsket igen?

Vis spørgsmål

Hej Adam & Eva. Jeg er en pige på 16 år, som har været mega forelsket, i den samme dreng, i godt og vel 4 år. Men nu vil jeg gerne videre. Vil godt glemme ham og alt om ham, da jeg ikke kan se særlig mange lyse sider i ham, og ikke kan se hvad jeg er så 'betaget' af i ham og hvorfor jeg bliver ved med at være det?? Jeg ved, at man ikke kan forhindre følelser i at opstå, men er det sket hver gang, jeg har sagt til mig selv, at jeg skal komme videre, eller??

Jeg har mødt mange drenge efter forelskelsen i ham, og har haft stor og bred mulighed for at komme over ham og finde en ny, men hvorfor har jeg ikke kunnet se noget i andre og afviser overfor mig selv, at der er nogle, der er 'bedre' end ham? Jeg tror, (er dog ikke sikker på det) at det er fordi, jeg er bange for aldrig at blive forelsket igen, fordi jeg bare INGENTING har set i andre end ham. Har det rigtig meget som om at det vil blive ved med at være sådan, da det nu har været sådan i 4 år. Altså at jeg ikke ser noget i andre drenge!

Det jeg også gerne vil spørge om er, tror du, at jeg har været vild med ham i så lang tid, fordi jeg selv lidt har været ude om det, og givet forelskelsen frit spil i al den tid (selvom jeg selv synes, at jeg har arbejdet heftigt på at glemme ham stille og roligt, men forgæves). Til at slutte af med vil jeg også lige spørge, om det er normalt at have været forelsket i så lang tid, når man ikke er typen, der får følelser så let? Og er det normalt at forelskelsen forbliver 'vedlige/opretholdt' i så lang tid, når man efter de første 2 år i forelskelsen ikke ser hinanden så tit?

Ps: Alle de steder, hvor jeg har skrevet 'er der normalt', der mener jeg normalt, rent forelskelsesmæssigt. Og grunden, til at jeg spørger, er sammenlignet med andre, hvor typisk er det her så?

Håber jeg har kunnet forklare det rigtigt og forståeligt (stinker til sådan noget) :-)

Hilsen Nathalie, 16 år

SVAR:

Kære Nathalie 16 år

Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen. Ved at du gør det, er der mulighed for at få sorteret lidt i dine tanker, så at du bedre kan forstå dig selv i det, som du oplever og har oplevet i de sidste 4 år.

Virkeligheden 1

Det lyder til, at du i virkeligheden ikke ønsker at blive kæreste med ham, som du mener, at du har været forelsket i i 4 år. Læg mærke til, hvad du skriver:

  • Jeg vil godt glemme ham.
  • Jeg vil godt videre.
  • Jeg kan ikke se særlig mange lyse sider ved ham.
  • Jeg kan ikke se, hvad jeg er så betaget af.

Virkeligheden 2

Samtidig med, at du meget klart udtrykker, at det er sådan sagerne står, fortæller du følgende:

  • Selvom jeg ikke er betaget af ham, er jeg det alligevel.
  • Jeg har INGENTING set i andre end ham.

At være frustreret

Forståeligt, at det er frustrerende at være dig ud fra det, du skriver. Noget i dig siger fra over for ham. Noget andet i dig tænker, at der ikke har været andre, som du har set noget i.

Her tror jeg, at det er vigtigt, at du er rigtig god ved dig selv ved at rumme, at det er frustrerende at være dig lige nu, og at det har været det igennem længere tid.

At møde den rigtige

Jeg har lyst til at stille dig et spørgsmål. Er sagen den, at du ikke har mødt den rigtige endnu, og at det er det, der gør, at du tænker meget frem og tilbage vedr. ham, som du har været mega forelsket i, og som du i virkeligheden ikke ser meget i? Måske har du tænkt ham som en mulighed, og som du skriver, været vild med ham i så lang tid, i mangel af noget bedre.

Forelsket igennem lang tid

Du spørger, om det kan være normalt at være forelsket i så lang tid. Til det er mit svar: Det er helt normalt. Også selvom I ikke har set hinanden så meget efter de første 2 år.

At være tålmodig

Det kan være meget svært at vente på at blive kæreste med den rigtige. Jeg har mødt rigtig mange, som har tænkt: Jeg bliver aldrig forelsket igen. Jeg bliver aldrig gift. Osv. Sådan kan det være meget nærliggende og normalt at kunne tænke og føle.

Respekt for dig

Ja, jeg kom til at tænke på ordet respekt. Det lyder til, at du har haft mange muligheder mht. at få en kæreste, men du har ikke sagt ja, da du ikke har syntes, at det var noget. Det respekterer jeg dig virkelig for.

Sæt dig selv fri

En sidste tanke, jeg har lyst til at give dig, er: Har du tænkt på, at det er OK, at du sætter dig selv fri til fortsat at gå på opdagelse efter, hvem det er, du ønsker at blive kæreste med, i virkeligheden. Det har du frihed til.

Jeg håber det bedste for dig.

Tak for dit ærlige brev.

Med hjertelig hilsen Hanne Esmarch