Er det min skyld, han er deprimeret?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva

Jeg var kæreste med en sød fyr i et godt stykke tid, og vi havde det rigtig godt. Jeg tog på efterskole sidste år med tanken om, at det nok skulle gå. Efter lang tid på efterskolen fandt jeg ud af, at jeg ikke havde følelser for ham mere, og at jeg gerne ville ende det. Jeg slog op med ham for nogle måneder siden og skrev til ham forleden dag for at høre, hvordan det stod til.

Han skal på samme efterskole efter sommer, og vi skal gå der et år sammen. Mit problem er, at han svarede mig, men ikke det jeg havde forventet. Det lyder lidt, som om han er på vej til at få en depression, og jeg føler lidt, at det er min skyld, selv om jeg godt ved, jeg ikke skal tænke sådan.

Pige, 15 år

SVAR:

Kære pige på 15 år

Tak for din besked til os. Jeg kan forstå på dig, at du for nylig har slået op med din kæreste. Nu spekulerer du over, om det er din skyld, at han er på vej til at få en depression.

Nedtrykthed eller depression

Først har jeg lyst til at spørge, hvad der får dig til at tænke, at han er ved at få en depression? Man kan godt være lidt ekstra nedtrykt i en periode, uden der nødvendigvis er tale om depression. Depression er kendetegnet ved, at personen over tid er nedtrykt, har nedsat lyst og interesse, mindre energi og er mere træt end normalt.

Uanset, kan du opfordre din ekskæreste til at tale med en, han har tillid til. Så kan han få hjælp til at vurdere, om det er noget, han har brug for professionel hjælp til.

Ikke din skyld!

Jeg vil gerne slå fast over for dig, at det er ikke din skyld, hvis din ekskæreste er på vej til at blive deprimeret. Selvom det at miste en kæreste er hårdt, er det ikke alene årsagen til en depression. Depression opstår oftest ud fra et sammenfald af flere ting: personens gener, svære begivenheder og personens karaktertræk.

Han skal snakke med andre

Jeg ved ikke, hvordan I fik afsluttet jeres kæresteforhold. Hvis der noget, der ikke blev afsluttet ordentligt, da I slog op, vil jeg opfordre jer til at få en god snak og få renset luften. Men ud over det ligger ansvaret ikke hos dig. Du kan i stedet opfordre ham til at få snakket med en god kammerat, en forælder eller en anden voksen, han stoler på.

Jeg ønsker jer alt det bedste og håber, I får et dejligt efterskoleår begge to!

Kærlig hilsen
Charlotte