Er det et problem, at jeg som 15-årig har en kæreste på 39 år?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 15 år, og jeg har en kæreste på 39, som jeg har været sammen med i nu to år, hvilket er rimelig seriøst! Og vi elsker hinanden og har et fuldstændigt normalt forhold som alle andre – vi ser ikke vores alder som noget vigtigt. Er det virkelig så forkert? Kan så meget kærlighed være så forkert?

Hans forældre har accepteret det, men jeg ved ikke, om jeg skal sige det til mine forældre. Min kæreste vil meget gerne have, jeg siger det til dem, så vi kan have et mere normalt forhold, hvor jeg ikke skal lyve overfor mine forældre. Vil mine forældre kunne acceptere det? Og jeg ved ikke, om det er mest rigtigt at sige det?

Hilsen A, 15 år

SVAR:

Kære A

Tak for dit brev til brevkassen. Det er godt at søge svar hos andre, når du er i tvivl, og jeg vil forsøge at give dig nogle svar, som jeg håber du kan bruge.

Kærlighed

Du beskriver dit forhold til din kæreste som et normalt forhold, hvor I elsker hinanden og lever helt normalt som alle andre. Jeg vil ikke stille spørgsmål til jeres kærlighed; jeg er sikker på, at I elsker hinanden, og du skriver, at I ikke ser jeres alder som noget problem. Men samtidig kan jeg fornemme, at I også har en fornemmelse for, at det er forkert, når du skriver, hvordan sådan en kærlighed kan være forkert. Jeg ved ikke, om det er, fordi nogen har sagt, det er forkert, eller om det er noget, I selv fornemmer.

Ikke et normalt forhold

Som sagt vil jeg ikke stille spørgsmål ved jeres følelser, men jeg vil alligevel stille spørgsmål ved jeres forhold, fordi uanset hvordan det føles, er jeres forhold ikke et normalt forhold. I et kæresteforhold er det vigtigt, at man er ligeværdige og kan tage stilling til forholdet på lige vilkår, og det kan I desværre ikke med så stor en aldersforskel, hvor din kæreste måske er på alder med din far. Derfor synes jeg, du skal prøve at mærke efter, hvad det er han giver dig: Er han god til at bekræfte dig i, at du er fantastisk; giver han dig tryghed eller hvad bygger din kærlighed på?

Du er stadig under udvikling

Så vidt jeg kan forstå, var du 13, da I blev kærester, og da var du stadig et barn, og det er du på nogle måder endnu. Jeg er klar over, at du ikke føler det sådan, men først nu er du i fuld gang med puberteten, og det betyder, at der sker rigtig meget med dig i både kroppen og sindet. Din krop udvikler sig fra at være barn til voksen.

Læs mere om pubertet og udvikling i vores artikler Fra pige til kvinde og Pubertet – en ekstrem forvandling.

Ulovlig sex

Du skriver ikke, om I har sex med hinanden, men som 15-årig er din krop ikke klar til at have sex med en mand, som er så meget ældre end dig. Faktisk er det sådan, at hvis I har sex med hinanden, og nogen meldte det til politiet, ville din kæreste formentlig blive dømt for det, fordi der er en lov om, at man ikke må have sex med en mindreårig, som du var, da I blev kærester. Loven er ikke lavet for at ødelægge forhold, men for at beskytte børn. Og for dig gælder det, at din kæreste har en stor del erfaring i livet, og du er stadig i gang med at finde ud af, hvordan din krop og dine følelser fungerer. Derfor er der en stor fare for, at du kommer til at gå med til noget, som du slet ikke er klar til, og derfor kan din kæreste komme til at lave overgreb på dig både fysisk og mentalt.

Forskelle i tanker og følelser

Dine tanker og følelser er også i fuld gang med at finde ud af, hvem du er, og hvad du gerne vil her i livet. En del af puberteten er at kunne frigøre sig fra dine forældre og skabe din egen platform; det er en vigtig del af det at udvikle sig i din alder. Når du er i et kæresteforhold med en meget ældre mand, som aldersmæssigt kunne være din far, så har han et kæmpe forspring med sin erfaring og oplevelser i livet. Derfor kan han ikke undgå at komme til at påvirke din udvikling og meget nemt komme til at gøre noget, som ikke er godt for dig, fordi du ikke har det mentale overskud, der skal til for at sige fra.

Afslut forholdet

Derfor vil jeg kraftigt opfordre dig til at afslutte forholdet. Det er ikke på nogen måder godt for dig at være i et kæresteforhold til en mand, der er så meget ældre end dig. Du skal i stedet leve dit ungdomsliv sammen med andre på din egen alder. Det er som sagt ikke normalt at være i et forhold med en mand, der er 24 år ældre end dig, og da slet ikke, når du er så ung som du er.

Tal med dine forældre

Du spørger, om jeg synes, I skal fortælle din forældre om jeres forhold. Ja, det synes jeg bestemt, I skal! Jeg tror, det er helt nødvendigt, du fortæller dem om det, for det er dem, der kender dig bedst og derfor kan råde dig bedst. Desuden er du jo ikke myndig (18 år), og derfor har dine forældre faktisk både ret og pligt til at bestemme over dig, og det er stadig deres ansvar at gøre det, som er bedst for dig.

Jeg ved ikke, hvilket forhold du har til dine forældre. Ud fra det, du skriver, kan jeg godt være usikker på, om du føler dig tryg ved at snakke med dem. Hvis det er meget svært for dig at fortælle dem noget, som du er bange for, hvordan de vil reagere på, kan du vælge at fortælle det til en anden voksen, som du er tryg ved, fx en lærer eller sundhedsplejersken på din skole. Det kan også være en anden i familien, som du er mere tryg ved. Det er bare rigtig vigtigt, at du får snakket med en voksen om det, så du får hjælp til at se klart og handle rigtigt i forhold til din kæreste og jeres forhold.

Du kan læse mere i svaret Hmm ... 13 år og han er 9 år ældre – gør jeg noget dumt? og på siden her finde flere svar til andre, der har spurgt til det med aldersforskel.

Jeg håber, det jeg har skrevet giver mening, ellers må du gerne skrive til os igen.

Hav det godt
Mvh Kirsten Kirk Christensen