Er det bare en fase i vores kæresteforhold?
Hejsa
For to uger siden blev jeg forladt af min kæreste, fordi hun ikke føler, hun i fremtiden får tid til at være i et parforhold med mig. Samtidig vil hun stadig gerne skrive og snakkes ved over mobil og gemme billeder af os sammen på de sociale medier og bevare vores civilstatus på Facebook.
Kan dette bare være en fase, hvor hun har brug for at tænke over tingene?
Den forladte, 25 år

SVAR:
Kære “Den forladte”
Mange tak, fordi du viser den tillid at skrive til brevkassen. Jeg håber, jeg kan hjælpe dig!
Det er ikke en fase
Du fortæller ikke, hvor lang tid I har været kærester, og jeg ved ikke, om det har betydning.
Som hovedregel finder vi tid til det, vi gerne vil. Så når hun siger, hun ikke har tid til et forhold, så forstår jeg det sådan, at hun ikke længere har så meget lyst til at være kæreste med dig. Det lyder ikke i mine ører, som om det er en fase.
Fortsat venskab
Når hun gerne vil bevare civilstatus på sociale medier, tale og skrive sammen, kan det hænge sammen med, at du er en tryg base og et rart menneske. Måske prøver hun at gøre bruddet mindre smertefuldt for dig, fordi hun stadig holder af dig som en ven.
Jeg synes ikke, I skal prøve at forblive venner, når du ønsker at være hendes kæreste. Det er uærligt overfor hende, og sådan passer du ikke godt på dig selv midt i kærestesorg. Det vil være næsten umuligt ikke at elske hende og håbe på mere, når I ses eller taler sammen, også selvom I er “venner”. Det kan hun mærke og kan varme sig ved, mens du får hjertet slidt mere og mere i stykker.
Pas på dig selv
Der er også den ekstra vinkel på det, at du kan være uden skyld i den smerte, hun påfører dig. Men hvis du frivilligt sætter dig selv i en situation, hvor hun igen og igen kan såre dig, så bliver du din egen bøddel. Det slider på den styrke og selvrespekt, der hjælper dig med at blive hel igen og som med tiden skal tiltrække en ny, dejlig kvinde.
Måske kan du få noget ud af at læse det her svar til en anden: Elsker hun mig stadig? Bliver vi kærester igen?
Jeg vil anbefale dig at overveje at afskære al kontakt til hende og erklære dig single på sociale medier.
Fremtiden
Du kan evt. fortælle hende, at du elsker hende og ønsker at have hende som kæreste. Hvis hun ikke ønsker det, må det være sådan. Hvis hun skifter mening, er hun velkommen til at kontakte dig med henblik på at blive kærester. Hvis du stadig er ledig, vil du gerne tale med hende om det. Og i øvrigt ønsker du hende alt det bedste i verden.
Du kan også læse det her svar til en anden og få input til overvejelser om at håndtere smerten ved et tab – og hvordan man kan komme igennem tabet: Hvordan stopper jeg med at være forelsket i min ekskæreste?
Hun ønsker ikke, at I skal være kærester, så gem din varme, energi og opmærksomhed til den, der virkelig elsker dig og vil have dig helt.
Jeg ønsker dig alt det bedste og Guds velsignelse over dit liv!
Anne Kathrine