Er det altid manden i forholdet, der skal tage initiativ til kærtegn?
Er det normalt, at en kvinde vil have, at manden skal tage initiativ til kram og kys? Min kæreste mener, at det er mig, som skal tage initiativ, når der skal krammes og kysses. Hvis jeg ikke gør det, kan der gå flere dage, hvor vi hverken kysser og krammer. Hun siger til mig, når jeg konfronterer hende med det, at hun kan bare godt lide, at manden gør det. Men jeg kan mærke, at jeg også gerne vil føle mig begæret bare en gang i mellem.
Er det normalt, at det er fyren, som tager initiativet hele tiden, eller hvordan kan jeg få hende til at indse, at jeg også har brug for at være den, der bliver kysset og krammet?
Mand, 23 år

SVAR:
Kære mand
Tak for dit gode spørgsmål. Det er uundgåeligt, at der i et parforhold vil opstå ting, som frustrerer os, så det er rigtig godt, at du tager fat om det og spørger om hjælp til at finde en god vej frem.
Normalen i et parforhold
Du spørger, hvad normalen er i et parforhold, når det gælder initiativ til kærtegn. Jeg tror faktisk ikke, at der findes nogen egentlig “normal”, når det gælder parforhold – vi er alle forskellige med hver vores opvækst og hver vores personlighed. Derfor giver det kun mening at snakke om, hvad “normalen” skal være FOR OS: Hvordan vil vi gerne, at vores parforhold ser ud? Hvad har jeg brug for, hvad har du brug for? I opfinder simpelthen manualen for jeres forhold undervejs.
Generelle oplevelser
Generelt er det sådan, at både mænd og kvinder kan lide, at den anden tager initiativ, fordi det er skønt at føle sig ønsket. Din kæreste beskriver det rigtig fint: Det er dejligt at føle sig begæret af den anden – at han/hun ikke kan holde fingrene væk! Det giver god mening, at både du og din kæreste bliver glade for, at den anden tager initiativ. Derfor er det rigtig godt, at du har taget det op med din kæreste.
Konkrete ideer
Du spørger, hvordan du kan få hende til at indse, at du også har brug for, at hun tager initiativet. Mit bedste bud er at have flere samtaler om det. Og når du fortæller hende dit ønske, så hold dig fra at sige ting som: “Jeg synes, DU skal tage mere initiativ.” eller “DU tager aldrig initiativ.” Det er nemlig en angribende måde at tale på.
Hvis du i stedet tager udgangspunkt i dig selv og begynder dine sætninger med “jeg”, kan du forklare, hvordan du har det, uden din kæreste føler sig kritiseret eller angrebet. Fx kan du sige: “Jeg elsker, når du tager initiativ, fordi det er med til at give mig mere selvtillid i vores forhold” eller “For mig betyder det virkelig meget, at du uopfordret giver mig et kys – så føler jeg, at du virkelig vil mig.”
På den måde kan du også give plads til, at din kæreste fortæller, hvad hun tænker om det (også selvom du tænker du har hørt det – måske ligger der mere gemt). Til sidst kan du fremlægge de to sider for hende og høre hendes ideer til en løsning – fx på den her måde: “Okay, vi synes begge, det er rart, at den anden tager initiativ til kærtegn. Du synes, det er mandens opgave, men jeg trives ikke i, at det altid er mig, som tager initiativ. Hvad tænker du, vi kan gøre ved det?”
Den bedste vej frem
Det kan føles ubehageligt at skulle snakke om det, som du ikke trives med i et forhold, men det er helt klart vejen frem til et bedre og dybere forhold mellem jer. At snakke ærligt og kærligt om tingene kræver mod – og det tænker jeg helt sikkert, du har. Læs mere om det i vores artikler Hvordan lærer du din kæreste at kende? og Kærlighed i praksis.
Hvis I begge vil investere i jeres parforhold og blive endnu bedre til at kommunikere i hverdagen, vil jeg varmt anbefale at tage et PREP-kursus sammen.
Rigtig meget held og lykke med samtalen med din kæreste og med at skabe en manual sammen. Jeg sender en bøn til Gud om, at det må gå godt for dig/jer!
Bedste hilsner
Maria