Efter aborten fandt han en anden - hvad gør jeg?
Hej. Der er den her dreng på mit opholdsted, som jeg virkelig godt kan lide, vi har dog haft noget og vi har også været i seng sammen, som dog endte ud i, at jeg er blevet gravid, og det vidste han, og vi havde begge været til lægen for at få en abort, men efter den dag, har han ignoreret mig, og han har fundet en anden pige, som han snakker om hele tiden og det pirrer mig helt vildt, fordi har virkelig mange følelser for ham!
Hvad gør jeg?
Mvh den forvirrede pige, 14 år

SVAR:
Hej ”Den forvirrede pige”
Den situation, du beskriver, er meget svær at gøre noget ved, for det ser desværre ud som om at din eks. er kommet videre.
At blive gravid, få en abort og blive svigtet er ikke enkelt
At du ikke på samme måde er kommet videre, kan jeg virkelig godt forstå, med alt det, du har været igennem her på det seneste med at blive gravid for derefter at få foretaget en abort. Selv om du selv ønskede aborten, så kan det sagtens påvirke følelserne meget mere, end man aner og over i det bliver du svigtet af ham, du havde håbet på var der for dig.
I var sammen om det at have sex og I var ved lægen sammen og der stopper det så fra hans side og der er god grund til, at du kan føle dig svigtet. De følelser, du oplever overfor din eks nu, kan sagtens hænge sammen med, at I var igennem en del af det sammen og nu er han der ikke mere for dig, men har oven i købet fundet en anden. Jeg kan godt forstå, at det pirrer dig vildt.
Jeg ved ikke, hvorfor du bor på et opholdssted, men måske har du også før i livet oplevet dig svigtet, og så kan et svigt igen nu opleves endnu stærkere.
Find en voksen, du kan have tillid til
Jeg tror ikke rigtigt på, at du kan vinde ham tilbage ud fra det, du beskriver. Jeg tænker i stedet, at du bliver nødt til at give slip på ham, for at du kan komme videre med dit liv. Det er en utrolig svær situation, at du netop bor samme sted som ham og derfor hele tiden bliver konfronteret med ham. Hvordan du i den situation kommer videre er rigtig svært at give et svar på og det er noget, du har brug for hjælp til at finde ud af, tænker jeg. Jeg vil råde dig til at få talt med en voksen, som du er tryg ved.
Du skal ikke være alene med smerten
Det er alt for store og smertefulde ting at gå med alene. Jeg håber, der er en på dit opholdssted, en lærer eller måske en anden voksen, du kender, som du kan vove at åbne op overfor. Hvis det er en hjælp for dig, kan du evt. vise mit svar til den voksne.
Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig på vej og du er altid meget velkommen til at skrive til os igen.
Venlig hilsen Anne