Dreng på 14 - hvorfor taber jeg mig, når jeg spiser usundt?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg er en dreng på snart 15 år. Jeg er ca. 179 og vejer 54 kilo. Ved ikke, om jeg er ved at være undervægtig, er rimelig bange for, at jeg er. Det har ikke været meningen, jeg skulle tabe mig, har prøvet at tage på, da jeg er begyndt at træne lidt.. Spiser usundt og gerne noget som Chips, burger, slik osv. Men kan ikke forstå, at jeg taber mig, når jeg faktisk spiser rimelig usundt..

Håber i vil svare mig:)

Anonym, 14 år

SVAR:

Hej " anonyme"

Tak for dit spørgsmål til A og E. Det er altid super godt at få sat ord på det, man går og spekulerer på.

BMI

Du har en BMI på 16,9. Et normalt BMI ligger mellem 18-25 (for voksne), så du er lidt undervægtig, men det er meget almindeligt for drenge i din alder at ligge i den lave ende mht. vægten. Drenge i din alder vokser ofte meget i højden, og derfor er det svært at følge med mht. vægten.
Ofte ligner man andre i fam. fx en far, en bror eller onkel mht. højde og vægt. Så i sig selv er det ikke bekymrende, at du er så slank, som du er.

Det, der er vigtigt...

Det, der er vigtigt, er, at du følger din kurve, eller at der er en forklarlig grund, til at vægten går ned.
Du kan altid opsøge sundhedsplejersken på din skole og bede hende måle og veje dig, så hun kan se, om du følger din kurve, eller hvordan det ser ud.

Ang. at spise usundt

Det er ikke nødvendigvis sådan, at man tager på, når man spiser usundt. Det er ofte sådan, at dem, der i forvejen er slanke, bliver mere slanke af at spise usundt. Dem, der er til den runde side, tager på af det.

Din krop fortjener det bedste brændstof

Jeg vil opfordre dig til ikke at være så fokuseret på din vægt. Du skal meget hellere være obs på, hvad du spiser og forsøge stille og roligt at lægge dine kostvaner om, så du går bort fra slik, chips, sodavand mv. i hverdagen og i stedet begynder at spise fx havregryn til morgenmad, rugbrød til frokost og varieret aftensmad med kulhydrater (kartofler, pasta eller ris), kød og grøntsager.
 Til mellemmåltider, er det godt at spise nødder, frugt eller groft brød. Så kan man "skeje" lidt ud i weekenden og spise mere usundt Du vil også få mere energi og føle dig mere frisk, hvis du generelt spiser mere sundt. Din krop er som en motor, der skal have den bedste benzin for at køre optimalt.

Kosten er et fælles ansvar

Jeg synes jo selvfølgelig også, at du skal snakke med dine forældre om dette, så I sammen kan lægge planer for, hvad I spiser derhjemme, det er et fælles ansvar.

Jeg håber, at mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.

Kh Marianne