Dreng i 9. klasse og pige i 1.g – kan vi blive kærester?
Hej.
Jeg er en dreng fra 9. klasse, og jeg har et godt øje til en af mine bedste (pige) venner i 1.g.
Jeg går bare lidt med en tanke: Er det ikke lidt underligt, at en fra 9. er kæreste med en fra 1.g? Altså jeg tænker på forskellen fra folkeskole til gym?
Dreng, 15 år

SVAR:
Hej dreng på 15 år
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå, du er i tvivl, om det er en god ide at blive kæreste med en pige, der går i 1.g.
Forskellige steder
Det kan være udfordrende at være to forskellige steder i livet. Hun er formentlig meget optaget af gymnasielivet og hendes venner der, hvor du har dine venner og måske er optaget af at bruge din sidste tid i 9. klasse og få det afsluttet godt. Derfor kan det kræve mere af jer begge at få et forhold til at fungere, når man ikke naturligt følges ad, og der er mange andre ting, der skal passes.
I er jo i forvejen rigtig gode venner, som sikkert har en masse ting til fælles. Venskab er et godt fundament for et kæresteforhold, men overvej grundigt, om det er den vej, det skal gå, eller om du egentlig er tilfreds, som det er nu.
Hvad andre tænker
Derudover tænker du måske også på, hvad omverdenen vil tænke. Vil hendes venner på gymnasiet synes, det er underligt, at hun har en kæreste, der går i 9. klasse? De tanker giver god mening, og – helt ærligt – så er der nok nogle, der vil undre sig. Det mener jeg dog ikke er en god grund til, at I ikke skal være kærester.
Hvordan din veninde tænker om det, kan jeg jo ikke vide, men hvis I synes, det er naturligt at være kærester, skal I ikke lytte til andre. Dem der måske kunne undre sig vil hurtigt vænne sig til, at I er kærester.
Jeres indstilling er vigtigst
I sidste ende afhænger det af, hvor meget du vil hende. Hvis du er glad for hende, og hvis hun er glad for dig, så tror jeg, I kan klare de udfordringer, der kan være ved, at I er to forskellige steder.
Du kan måske få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Fra venner til kærester.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og ønsker dig held og lykke fremover.
Venlig hilsen
Sara