Rød og øm knude på penisskaftet – er det kræft?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har fået en relativ stor rød, følsom knude nederst på skaftet af min penis. Er der en grund til at få en biopsi og blive tjekket for kræft?

A, 19 år

SVAR:

Kære A

Det er godt, at du opsøger hjælp og råd, når du undrer dig og ikke bare ser tiden an.

Kræft eller infektion

Kræft på penis er ret sjælden og særligt i din alder, så umiddelbart er det ikke særlig sandsynligt. Det er mere sandsynligt en form for infektion. Enten en lokal hudinfektion eller en kønssygdom (hvis du er eller har været seksuelt aktiv).

Bliv undersøgt

Uanset hvad, så er det fornuftigt at få din egen læge til at se på det. Det er vigtigt at få afgjort, om det skal undersøges nærmere, og om det skal behandles eller ej. En sådan vurdering kræver, at en læge har undersøgt dig og kan se og mærke, hvad du beskriver i din mail.

Det kan virke grænseoverskridende at få sine kønsorganer undersøgt, men husk, at for læger er det et professionelt arbejde, som de er helt vant til. De er også vant til, at man kan blive lidt forlegen i situationen.

Jeg ønsker dig god bedring.

Mvh Morten