Brunlig blødning efter fortrydelsespille – er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej

Mig og min kæreste havde sex for en uge siden, hvor kondomet sprang, og vi opdagede det først bagefter.

Jeg tog en fortrydelsespille under 24 timer efter, men her en uge efter har jeg fået noget brunlig blødning. Er det normalt? Og kan det være min mens? Har nemlig haft nogle gange i starten af min mens, at det er lidt brunligt og så bliver rødt efter.

Før har jeg også taget den samme pille, hvor min cyklus blev ændret.

Hjælp en panisk pige på 18 år!

SVAR:

Hej paniske pige

Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg går ud fra, at din følelse af panik mere udspringer af frygten for graviditet, end om den brunlige blødning skyldes menstruation. Derfor vil jeg komme ind på begge dele i mit svar.

Graviditet kan ikke udelukkes

Selvom du har taget fortrydelsespillen indenfor 24 timer efter jeres samleje, er der mulighed for, at du kan være blevet gravid, da en fortrydelsespille ikke beskytter så godt mod graviditet som fx p-piller og anden prævention.

Sandsynligheden for undfangelse hænger helt sammen med, hvor i din cyklus du var, da kondomet sprang. Hvis du ikke var i nærheden af dit ægløsningstidspunkt, er muligheden for graviditet nærmest ikke-eksisterende.

Var du derimod ca. i midten af din cyklus, og hvis din menstruation udebliver, vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest, når du har passeret datoen for forventet menstruation. Så ved du med sikkerhed, om du er gravid eller ej.

Pletblødninger er normale ved fortrydelsespiller

Hvis du læser indlægssedlen fra pakningen på den pille, du tog, kan du se, at pletblødninger er helt normale, når man har taget en fortrydelsespille. De kan komme og gå helt frem til næste menstruation.

Jeg vil tro, at den brunlige blødning, du oplever, er enten starten på din menstruation eller en ubetydelig pletblødning.

Håber, du har fået besvaret dit spørgsmål. Ellers må du endelig skrive igen.

Alt godt til dig.

Kærlig hilsen
Louise