Bange for at miste følelserne for min kæreste - hvad gør jeg?
Jeg er helt vildt ked af det og trist for tiden. Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i 6 måneder, vi har dog "haft noget" siden nytår. Problemet for mig er, at jeg er så bange for, at jeg er ved at miste mine følelser for hende. Jeg er lige startet på gymnasiet og var ret ked af det over nogle ting, der omhandlede det. Men hun støttede mig, og alt blev godt.
Men så her på det seneste, når vi har været sammen (hvilket vi plejer at være hver dag) så kan jeg bare ikke føle det i maven, som jeg kunne for 2-3 uger siden. Jeg ved ikke, om det kunne være fordi, vi er så meget sammen, at det hele bare er blevet en vane, det føler jeg lidt, det er blevet, siden vi heller ikke rigtig laver noget, når vi er sammen, udover at ligge i min seng og se fjernsyn osv. Men det plejede jeg at elske og jeg plejede og have den følelse med, at når jeg var sammen med hende, så var alting godt.
Jeg ved ikke, om det måske er fordi, jeg har haft en "mini-depression" for nogle uger siden. men der havde jeg den følelse, med jeg ikke kunne
vente med at komme hjem for at være sammen med hende. Vi har snakket om og aftalt, at vi ikke skal være så meget sammen, som vi plejer så det er mere specielt, når vi så er sammen. Men jeg ved ikke, om det bare er den "nyforelsket" følelse, der er stoppet, og jeg nu skal igang med det rigtige forhold.
Min kæreste har det stadig sådan med mig, at hun er smask forelsket i mig, og at hun ikke kan vente med at se mig osv. Min kæreste og mig har snakket om det, og hun blev jo selvfølgelig helt knust, og det får mig til at føle endnu dårligere. Det frustrerer mig også mega meget, fordi jeg føler, at jeg vil være sammen med hende, og jeg vil være kærester med hende, men ved bare ikke, om det er muligt, hvis jeg ikke har den følelse. Jeg ved ikke, om der er noget, jeg kan gøre for at få de følelser tilbage for hende? For jeg føler, at jeg vil hende, men når vi er sammen, er det ikke specielt, og vi bliver begge to kede af det. Please hjælp
Mvh Emil, 16 år

SVAR:
Kære Emil
En stor tak for din åbenhed omkring dit forhold til din kæreste. Du rammer med din beskrivelse af jeres forhold, noget som vi alle oplever i vores parforhold. Følelser der er varme og stærke, som efter et stykke tid forsvinder, og derefter hele den smerte, vi gennemgår enten sammen eller vælger at holde for os selv.
Forelskelse er en forbigående følelse
For det første har jeg lyst til at sige, at det er helt i orden og meget naturligt, det du oplever. Alle oplever nemlig, at forelskelsens følelser, som vi har i begyndelsen af et parforhold, ikke bliver ved. Det er der nogle helt enkle forklaringer på. Når vi bliver forelskede, sker der noget i vores hjerne, der udskilles nogle stoffer. Særligt to ”lykkestoffer” er på spil i forelskelsesfasen, det er signalstofferne dopamin, der giver en lykkefølelse og serotonin, der særligt præger vores humør. Vi bliver simpelthen mere opstemte og glade. Forskere har lavet undersøgelser om, hvad der sker i vores hjerne og de viser samtidigt også, at en forelskelse varer cirka et halvt år. For nogle er oplevelsen kortere tid, for andre er den der i længere tid. Der er også dem, der beskriver forelskelse som lidt af en tilstand, der minder lidt om sindssyge, fordi tilstanden er meget stærk og ”rydder al fornuft af bordet”, og det er i den tilstand svært at se ens kæreste med mere realistiske øjne.
Med det som baggrund har jeg lyst til at sige følgende. Jeg er ret sikker på, at det du oplever, er helt normalt. Din kæreste har ikke samme oplevelse, og det kan der være mange forklaringer på, men det som udfordrer jer er, at du ikke har de samme følelser for hende, som du havde i starten. Det vil jeg gerne kommentere lidt på.
Sammenligning af følelser kan være sårbart
Det er altid skønt, når vi oplever at vores varme følelser, som vi har for hinanden, er gengældte, og at følelserne i en vis grad minder om hinanden. Men sådan er det ikke altid, og sådan skal vi heller ikke forvente, at det altid skal være. Det gør simpelthen et parforhold yderst problematisk, hvis vi hele tiden mærker efter eller hele tiden sammenligner følelser. Derfor kan være en god idé at sætte nogle rammer op, hvor I aftaler, hvornår og hvor lang tid ad gangen, I vil snakke om jeres følelser for hinanden.
Vigtigt at I er gode for hinanden
Samtidigt skal der også være noget, som gør, at det netop er jer, der er et par. Du nævner selv, at din kæreste allerede nu har været der for dig i forbindelse med en nedtur, du havde. Det er i min optik et godt tegn. Hun har vist, at hun kan rumme dig støtte og hjælpe dig, også selv om du ikke altid er i godt humør. Det synes jeg er meget positivt. Det handler om at være gode for hinanden, og det er vigtigt, at vi også ”lærer” det, selvom vi ikke lige er smaskforelskede i hinanden.
Brug tid sammen på fsk. måde og glem ikke vennerne
Jeg tænker også lidt over den måde, I er sammen på. Du nævner selv, at det kan være en god idé, at være lidt mindre sammen og lave nogle flere ting sammen end at ligge og se fjernsyn. Om I skal være mindre sammen, det afhænger af mange omstændigheder. En ting er dog sikkert, I skal sørge for at ”pleje” jeres venskaber. Det betyder, at I ikke altid kun er sammen, men også bruger tid sammen med jeres egne venner, og hygger jer sammen med dem. Det er særligt vigtigt, da I ikke er ældre, at I ikke glemmer at være sammen med jeres venner. Brug også tid sammen med dem.
Jeg er ikke sikker på, at din tristhed sådan bare lige forsvinder. Men du må ikke lade dig slå ud over dine manglende følelser. Følelser kommer og går i et hvert parforhold. En af måderne vi alle kan komme dem til livs er, at bruge ”god tid” sammen på hinanden. Dernæst opstår det store spørgsmål, om I er gode for hinanden, ikke bare de første seks måneder, hvor I har været sammen, men også i fremtiden, der kommer. Det skal tiden nok vise.
Læs evt mere her på siden. Her er et par forslag og du kan selv finde flere:
Hvorfor kan jeg ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste
Jeg vil ønske jer begge to alt godt fremover.
Kærlig hilsen Ulrik Buch