19 år og rejsningsproblemer ved samleje – hvad er der galt?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en dreng på 19 år, som har haft sex, men det kræver ret meget arbejde for mig at få den ordentligt op at stå, især hvis forspillet varer over lang tid.

Jeg har kommet én gang ud af de gange, jeg har haft sex, men er i stand til at få udløsning, hvis jeg onanerer til grafisk professionel sex. Er der noget, jeg gør forkert?

Jeg er meget sikker på, at jeg ikke er homoseksuel, da kvinder tænder mig, og mænd ikke gør. Jeg går rundt med tanken om, at jeg bare er usikker, men er virkelig i tvivl, og jeg føler, jeg har brug for professionel hjælp.

A

SVAR:

Hej A

Jeg kan forstå, du har problemer med at holde rejsning og få udløsning under sex. Du har ikke noget problem, når du onanerer. Du er i tvivl, om du gør noget forkert, eller om der er noget andet galt. Du har gjort dig tanker om især usikkerhed som muligt underliggende problem, men du har ikke fundet en præcis årsag.

Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt svar. Jeg vil komme ind på rejsningsproblemer generelt og årsager til det samt løsningsforslag.

Rejsningsproblemer

Rejsningsproblemer er meget almindelige for mænd i perioder. Der kan være mange årsager til det. Generelt opdeles de i fysiske og psykiske årsager:

De fysiske årsager er ekstremt sjældne blandt ellers raske unge mænd. De omstændigheder, der taler imod et fysisk problem i din situation (ud fra de få oplysninger jeg har), er evne til rejsning ved onani, og at du kan få rejsning, men har svært ved at holde den.

De psykiske årsager er langt de hyppigste blandt ellers raske unge mænd. Årsagerne kan være mange: præstationsangst, usikkerhed, stress, depression, nedsat lyst, m.fl. Alt det er normalt at opleve i perioder og er i sig selv ikke bekymrende. På sundhed.dk findes en grundig gennemgang af årsager til impotens og symptomer, man skal være opmærksom på ved rejsningsproblemer.

Løsningsmuligheder

Du hælder selv til, at årsagen er usikkerhed. Jeg vil opfordre dig til at prøve at finde ud af, hvorfor du er usikker. Min erfaring er, at det ofte skyldes manglende kendskab til partneren. God sex kræver en tryg ramme – både fysisk men også (og især) psykisk tryghed. Sex er det mest intime, to mennesker kan dele, og derfor er det vigtigt, at du stoler på din partner, og din partner stoler på dig 100 %.

Ofte kan det være rart at indgå en form for aftale om gensidig respekt og forpligtelse til hinanden, inden man deler sex. Måske er du ikke klar til det, men det kan være, din krop fortæller dig, du ikke er klar til sex uden netop den ramme.

Du nævner også, du ikke har problemer med rejsning ved “grafisk professionel sex”. Porno kan påvirke mange af de nævnte psykiske årsager til rejsningsproblemer. Hvis du tænker, porno kan være den direkte årsag i dit tilfælde, så har AdamogEva.dk flere artikler om emnet, bl.a. disse to:
Om onani – mest for drenge
Porno skader din sexlyst

Konklusion

Dit rejsningsbesvær skyldes altså med stor sikkerhed noget psykisk. Prøv at identificere årsagerne og tag så direkte action på dem. Vær opmærksom på, at det er almindeligt at opleve rejsningsbesvær i perioder. Søg eventuelt mere information på AdamogEva.dk eller på de artikler, jeg har linket til.

Hvis du har flere spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen!

Mvh Jonas Mejlgaard