Hvorfor kan jeg ikke holde en erektion i længere tid?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg har haft det her problem i en periode nu. Jeg ved ikke, om jeg har onaneret for meget, eller hvad jeg har. Jeg er meget glad for at onanere, skal jeg ærligt indrømme, og jeg synes, det bringer en væk fra alle ens tanker. Jeg har lidt meget, der foregår rundt omkring lige nu. Jeg gik fra min kæreste for halvandet års tid siden og har haft et par “halve partnere” ind imellem. Ikke noget der har fungeret specielt godt for mig.

Mit problem er, at jeg har lidt svært ved at holde den i stiv tilstand, når den endelig bliver stiv. Det er, som om jeg skal kæmpe for at holde den stiv. Jeg har forsøgt at kigge på webcam“porno” men også normal porno. Jeg kan godt få den op at stå, og da jeg var i bad i dag, kunne jeg få den HELT stiv, og jeg kan stadig godt komme, når jeg onanerer. Der kommer dog ikke særlig meget (tror jeg), og som sagt har jeg svært ved at tage en lang “spiller”, når jeg ikke kan holde den oppe særlig længe, og jeg er egentlig heller ikke særlig liderlig mere ...

Det giver jo mening, at man ikke får erektion, hvis man ikke føler sig liderlig, men kan det være noget andet? For jeg er VIRKELIG bange for, at det er permanente nervebeskadigelser i min penis :(

Håber I kan hjælpe!

Vh en dreng på 18 år

SVAR:

Hej

Du skriver om problemer med at holde rejsning i længere tid men også om manglende lyst. Jeg fornemmer også, der måske foregår andre svære ting i dit liv, som kan påvirke dig.

Årsager til rejsningsbesvær

Rejsningsbesvær kan skyldes mange ting – der kan være fysiske og psykiske årsager. Det er jo ikke kun en fysisk reaktion, men også tanker og følelser der hænger sammen med din seksualitet. I din alder er der meget sjældent fysiske årsager til rejsningsbesvær eller det at kunne vedligeholde en rejsning. Hvis du har natlig og morgenerektion og, som du beskriver, kan få rejsning i badet, tyder det ikke på et fysisk problem.

De psykiske årsager til rejsningsproblemer kan være meget forskellige. Det kan skyldes problemer med partner, præstationsangst, urealistisk høje forventninger til sig selv, forandret livssituation, nedsat lyst, lav selvtillid, skyld, skam, angst, stress eller depression. Du er selv inde på, at du ikke føler dig særlig liderlig længere. Seksuel lyst kan være påvirket i perioder af vores liv, hvor vi har det svært.

Det er vigtigt, at du får snakket med andre, hvis du har problemer i dit liv, som du har svært ved at takle selv. Der er dog mange, som oplever rejsningsproblemer i løbet af livet, og ofte er det et forbigående fænomen, når det har en psykisk årsag. Men hvis problemet bliver ved, skal du få en tid hos din egen læge, så du kan blive undersøgt.

Porno kan påvirke seksualitet

Du kan måske få noget ud af at læse svar til andre her på siden, hvis du søger på rejsningsproblemer. Eller søg i vores Leksikon på nogle ord, du finder relevante. Der finder du mange flere artikler og svar, som handler om det samme.

Jeg synes også, du skal overveje, hvor meget porno skal fylde i dit liv, da det kan påvirke din seksualitet negativt. Du kan læse mere om porno og onani i artiklerne: Om onani – mest for drengePorno skader din sexlyst og Porno gør dig ensom. Find endnu mere viden i vores tema om porno.

Jeg håber, det kan hjælpe dig videre på din vej med sex, så det bliver noget, der beriger dit liv og ikke en flugt fra virkeligheden.

Venlig hilsen
Maria Fischer-Nielsen