Kan det indvirke på vores sexliv, at han ser porno?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg har været sammen i snart 2 år, vi bor sammen, har det rigtig godt og elsker hinanden, men...

Jeg har for nylig opdaget, at min kæreste ser meget porno på nettet, ca. 4-5 gange om ugen, hvilket går mig rigtig meget på. Jeg tænker meget på det, både fordi jeg ikke føler, at jeg kan leve op til de ting, han ser på nettet, men også fordi jeg ser ham i et andet lys nu.

Jeg synes selv, at det meste porno er intetsigende og latterligt, og jeg synes det er underligt, at han sidder og onanerer så meget, når jeg ikke er hjemme. Jeg har ikke konfronteret ham med min opdagelse, da jeg føler, at det ville overskride hans grænser, men også fordi mange mener, at det at mænd ser porno er helt normalt.

Med til denne problemstilling hører, at han nærmest aldrig tager initiativ til at have sex med mig længere. Det første år vi kendte hinanden havde vi sex ofte, og han gav ofte udtryk for, hvor meget han havde lyst til mig. Nu sker det ca. 2 gange om måneden og udelukkende på min opfordring. Jeg har forsøgt at tale med ham om det, spurgt om han har mistet lysten til mig? Men han siger, at han tit er for træt, og synes, at det er dejligt at ligge og nusse og holde om hinanden, samt at han elsker mig. I disse samtaler er det dog mest mig, der taler. Nogle gange bliver jeg trist ved tanken, og føler mig afvist. Andre gange tænker jeg, at hvis jeg vil have sex - så må jeg jeg indstille mig på, at det bliver på min opfordring, og at alt jo ikke er perfekt i et forhold - men det holder bare ikke i længden.

Skal jeg konfrontere ham med pornoen? Kan den have en indvirkning på vores sexliv? Skal jeg forsøge at tale med ham om vores sexliv igen, eller ville det svække hans selvværd?

Håber I kan hjælpe mig.

Venlig hilsen S, 26 år

SVAR:

Kære S

Mange tak for din henvendelse til Adam og Eva. Jeg synes, det er rigtig godt, at du tager problemet alvorligt og gør en aktiv handling for at gøre noget ved det. Du viser gennem din henvendelse, at du er klar over, det ikke holder i længden at lade stå til og tænke: ”Det går nok.”

Åbenhed er nødvendig

At du tager skridtet til at gøre noget ved problemet, kan skabe grobund for forandring for jer begge. Åbenheden er det første skridt mod en ændring af din/jeres situation, så problemerne kommer frem i lyset.

Det, at I elsker hinanden og ellers har det godt, er et godt udgangspunkt, når der er nogle problemer, der skal arbejdes med.

Dit første spørgsmål går på, hvorvidt du skal konfrontere ham med pornoen. Og du har jo nærmest selv svaret på det, idet du skriver: ”Men det holder bare ikke i længden”.

Porno påvirker

Pornoen kan have konsekvenser både for den, der bliver afhængig af det, og for partneren.

Nogle af konsekvenserne for partneren er:

  • Det kan give en oplevelse af ikke at være god nok, attraktiv nok og sexet nok.
  • At sidde tilbage med en oplevelse af svigt, vrede, ked af det.
  • Man kan fyldes med væmmelse.
  • Det kan give en oplevelse af utroskab eller manglende lyst til sex og det kan skabe afstand til partneren.

Og for ham, der ser pornoen:

  • Det kan skabe afhængighed, idet pornoen bl.a. har til formål at ophidse og opflamme den seksuelle lyst for derigennem at skabe et behov for at se mere. Derfor er porno ekstremt vanedannende.

Pornoens indflydelse på jeres sexliv

Til dit spørgsmål om, hvorvidt pornoen kan have indflydelse på jeres sexliv, ja, her er du vist heller ikke i tvivl om svaret. Ud fra din beskrivelse har det vel allerede haft indvirkning på jeres sexliv?

  • At I ikke er så ofte sammen, som det første år, I kendte hinanden, hvor han også gav udtryk for, hvor meget han havde lyst til dig.
  • At jeres seksuelle samvær sker på din opfordring.

Porno er urealistisk

Du skriver, at du ikke føler, du kan leve op til de ting, han ser på nettet. Nej, det kan du ikke, for det er to vidt forskellige ting. Pornoen giver et urealistisk billede af, hvad god sex er. Den er ikke med til at underbygge nærheden og intimiteten, så den, der ser pornoen, får en oplevelse af at være elsket, men den kan faktisk medføre at vedkommende bliver ensom. Den viser ofte, at den seksuelle akt (samleje) varer i urealistisk lang tid. Seksualiteten beskrives ofte løsrevet fra tilværelsen som helhed. Er ofte urealistisk overdreven med hensyn til kønsorganernes anatomi og funktionsevner. Fremstiller seksualiteten uudtømmelig.

Hvorfor er din kæreste træt?

Din kæreste fortæller, han er så træt, men han synes, at det er dejligt at ligge at holde om hinanden og nusse.

Jeg tænker: Er der sket en forandring i hans tilværelse, der har gjort ham mere træt, f.eks. nyt arbejde, eller er han presset psykisk? Det kunne være en mulig årsag til og forklaring på hans øgede træthed.

Psykisk pres og onani kan godt hænge sammen. Onani kan være med til at give en kortvarig forløsning/afslapning - en flugt fra den psykiske ophobning og problemer. Sidder han ofte sent oppe, og bliver det sent, før han kommer hen at sove? Er der en forklaring på hans træthed? Hvis manglende initiativ grunder i trætheden, kan I måske tage en snak om, på hvilket tidspunkt der ellers kunne være mulighed for at have sex.

I må tale sammen om det svære

Du skriver, at du ikke har konfronteret ham med din opdagelse endnu, fordi det kan overskride en grænse hos ham. Det at se porno kan være forbundet med skam, og derfor prøver den, der er bruger af pornoen at holde det skjult. Så ja, det kan være, at der er en grænse for ham, der overskrides, hvis du påpeger det. Måske reagerer han med vrede og /eller skam, måske munder det ud i en lettelse.

Sådan som jeg ser det, ud fra det, du skriver, kan det ikke fortsætte i længden – som du også selv er inde på. Der må ske en forandring! Jeg vil meget opfordre dig til at tage initiativ til at få det snakket igennem. Prøv om I kan aftale en aften, hvor I tager jer god tid til at få taget hul på problemet.

I et forhold vil man ikke kunne undgå at skulle tage fat om svære og problematiske ting. Og når du starter med at tage fat om problemet ved at skrive til os, hænger det jo sammen med, at din kæreste har stor betydning for dig og du nødig vil miste ham. Fortæl ham, hvad det gør ved dig. Fortæl ham om det savn, du oplever. Han må rigtig gerne vide, hvad det betyder for dig, at han tager initiativ (måske gør det dig: glad, får oplevelsen af at han begære dig, elsker dig, at du er attraktiv og sexet osv. Det du føler).

Måske din kæreste oplever en binding, han ønsker at komme ud af, men ikke magter det selv. Det er netop her, du kan være med til at støtte ham.

Læs mere

Jeg håber, svaret her kan være dig til hjælp. Prøv også at læse artikler og svar til andre i vores tema om porno for at læse mere om de konsekvenser, pornoen kan have for den enkelte og i et parforhold.

Jeg vil ønske for dig, at I må få problemet snakket igennem, så du igen kan opleve, at du har en kæreste, der giver udtryk for, at han har lyst til lige netop dig.

Mange hilsner fra
Dennis Hansen