15 år og endnu ikke i puberteten. Skal jeg gå til læge?

Vis spørgsmål

Hej adam og eva

Jeg er en dreng på 15 år, og jeg er ikke i puberteten. Jeg er begyndt at få behåring mellem benene, men jeg er 161 cm høj og har en okay lys stemme.

Er det normalt, eller skal jeg besøge en læge?

Anonym, 15 år

SVAR:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk – det er altid godt at få sat ord på det, der fylder.

Ok ikke at være den første

Nej, du er nok ikke den første, der går i pubertet i din omgangskreds, men ud fra hvad du beskriver, tror jeg, puberteten så småt også er på vej for dig.

De første tegn

De første tegn på puberteten for drenge er, at pungen vokser, og at der kommer kønsbehåring. Først midt i pubertetsudviklingen kommer vækstspurten, og stemmen går i overgang. Det er bare så forskelligt, hvornår man går i pubertet, og det er helt i orden – det er jo ikke noget, man selv kan gøre noget ved. Det er vigtigt at føle, at man er helt normal, også selvom man er sen på den.

Du kan læse meget mere om pubertet i vores tema Pubertet – mest for drenge.

Snak med din far

Du kan jo prøve at snakke med din far og spørge ham, hvornår han gik i pubertet. Det er ofte, man er ligesom sine forældre også på dette område.
Prøv i løbet af de næste måneder at holde øje med, om dine testikler vokser, og at der stille og roligt kommer andre tegn på pubertet; så kommer det helt af sig selv.
Hvis der derimod ikke sker noget med din krop i løbet af de næste måneder, er det en god ide at snakke med din læge.

Håber mit svar giver mening, og at du kan bruge det til noget.

Kh Marianne