14 år og forelsket - hvad gør jeg?
Hej, jeg er 14 og jeg har et problem. Jeg er ikke særlig høj, faktisk er jeg 10 cm lavere end næsten alle andre, men jeg er intelligent.
Her er mit problem så, jeg er blevet meget forelsket i den her pige i min klasse, men jeg kan ikke få hende, for hun er den smukkeste, dejligste og klogeste pige på hele vores klassetrin og jeg tror ikke, jeg er god nok til hende. At jeg ikke er særlig høj og hun er 8 cm højere end mig betyder måske lidt for hende, men jeg tror ikke, at det betyder ret meget for hende.
Det hele startede i begyndelsen af 7. klasse, hvor hun var kommet til fra en anden skole. Vi sad overfor hinanden i klassen og vi blev hurtigt gode venner. Jeg var også lidt vild med hende på det tidspunkt, men der gik lang tid, hvor vi bare var venner.
Så begik jeg den største fejl nogensinde ved at finde en anden pige, som viste sig at være en total nar og det ender med, at vi bliver total uvenner. Nu er problemet så bare, at begge piger er veninder og nu hader de mig begge to.
Der går rigtig lang tid, hvor der er en masse skænderier på klassen, men så en dag meddeler "narren", at hun skifter skole. Dette gør, at hende jeg godt kan lide, begynder at tale med mig igen. Hun forklarer, at hun havde fortrudt alt, hvad hun havde sagt og gjort og om vi ikke kunne være venner igen. Jeg acceptere og vi begynder at snakke rigtig meget igen, dog kun som venner.
Nu går der igen lidt tid og så forklarer hun mig, at hun HAR kunnet lide mig, hvor jeg svarer, at jeg også har kunnet lide hende, men der sker ikke mere end det.
Nu kommer vi så her til slutningen af 8. klasse og jeg er blevet smask forelsket i hende. Vi snakker stadig rigtig godt sammen, næsten bedre end nogensinde.
Vi er begyndt at have en masse fester for vores årgang, men hver gang er det som om, at hun ikke vil snakke med mig og begynder derimod at snakke med andre drenge. Hun er en meget frisk pige (ikke en slut eller rundetrunte) og er ikke bange for at snakke om noget som helst og sidder meget på andre drenges lår (men bare som venner), dette gør mig stadig meget jaloux, også især fordi at hun ikke gider at snakke med mig eller sidde sammen med mig.
Jeg er meget i tvivl, om hun kan lide mig eller om hun bare venter på, at jeg siger eller gør noget (Jeg har ikke meget erfaring med at score piger).
Vi har været sammen et par gange her på det sidste, men bare som lektie-dates.
Hvad gør jeg?
Håber jeg har forklaret det godt nok.
Mvh hilsen den meget forelskede, 14 år

SVAR:
Kære den forelskede
Mange tak for dit spørgsmål
Puberteten opleves forskelligt
Det er meget forståeligt, at det kan være frustrerende og træls, når den fysiske udvikling ikke lige går så hurtigt, som man selv kunne ønske. Desværre er det ikke noget, vi selv kan bestemme over. Det bedste man kan gøre er at være tålmodig, selvom det kan være meget svært. Men højden skal nok komme.
En erfaring rigere
Det lyder til, at du har fortrudt det forhold, du havde til den anden pige. Det er aldrig sjovt, når et forhold knaser. Det kan gøre rigtig ondt, og man kan komme til at sige ting, man fortryder. Det lyder til, at du er blevet en erfaring rigere, som kan påvirke dine tanker, når du står overfor starten på et forhold næste gang. Et godt udgangspunkt for et forhold, er et godt venskab.
Forelskelsen fylder meget i ens tanker
Når man er forelsket kan man næsten ikke tænke på andet. Det kan fylde ens hverdag fra start til slut. Det kan især fylde rigtig meget, når man ikke er helt sikker på, hvordan den anden har det. Ofte begynder man at tolke alle mulige ting. Det kan f.eks. være "Hvorfor var der ikke en smiley i hendes besked" eller "Hvorfor snakker hun med de andre drenge og ikke mig." Derfor er det en helt naturlig følelse af blive jaloux.
Hvorfor vil hun ikke sidde eller snakke med dig, når I er til fest? Det er rigtig svært at svare på. Her kan være to mulige forklaringer - måske er det en helt tredje...
1. Måske har hun også følelser for dig, men vil ikke vise dem, da hun ikke kender dine følelser, og måske er hun bange for at miste jeres venskab, hvis følelserne fra dig ikke er gengældt.
2. Måske betragter hun dig som en rigtig god ven og ikke kærestepotentiale mere.
Du skriver, at I er gode venner, og det er altid et rigtig godt udgangspunkt for et forhold.
Afklaring kan give ro i sindet
Vi kan ikke fortælle dig, hvad du præcis skal gøre - det er dit eget valg, men vi vil gerne give dig et råd.
Vores råd til dig er, at du fortæller hende, at du har følelser for hende. Det kan evt. være i forbindelse med en af jeres lektie dates. Det er i hvert fald vigtigt, at det er et sted, hvor I har mulighed for at snakke bare jer to. Måske har hun også følelser for dig, og så er det jo rigtig dejligt - eller måske har hun brug for lige at tænke over det, og det behøves ikke at skulle tolkes som noget negativt.
Men det kan også gå den anden vej. Hvis følelserne ikke er gengældt, så vil det selvfølgelig være rigtig hårdt den næste tid, da du jo skriver, at du har følelser for hende. Men selve afklaringen kan give dig ro i sindet ment på den måde, at du så ved, hvad du skal forholde dig til. Det kan hjælpe dig til at komme videre.
Vi håber, at svaret kan være til en lille hjælp. Held og lykke med det.
Mange hilsner
Simon & Else Nordborg