Har jeg ikke bare alt for meget udflåd?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Jeg har en del slim i mine trusser, og det er der 24/7. Somme tider er det så slemt, at mine trusser bliver nærmest gennemblødt af det. Hvad kan jeg gøre for at forhindre dette? Har godt hørt, at mange anbefaler trusseindlæg, men det bruger jeg også mere eller mindre hver dag og er ved at være godt træt af det!

Hvilke muligheder jeg? Og hvad kan grunden være til dette?

mvh pige, 17 år

SVAR:

Kære Pige

Det, du beskriver, lyder som helt normalt udflåd (hvidligt, tyndt og slimet). Alle kvinder har, fra puberteten og frem, udflåd i varierende mængde. Mængden varierer både fra kvinde til kvinde og i løbet af menstruationscyklus. Generelt har yngre kvinder en større mængde udflåd end ældre kvinder.

Der er vigtigt at lægge mærke til, om slimet ændrer karakter, både hvad angår konsistens (normalt bliver det tyndere omkring ægløsning), farve og lugt. Man skal da søge læge, da det kan være tegn på fx svampeinfektion. Man skal ligeledes søge læge, hvis man oplever svie, smerte eller kløe.

Hvis udflåddet er hvidligt, tyndt, nærmest lugtfrit, og der hverken er kløe, svie eller smerte, så er der ikke rigtig andet at gøre ved det end at bruge trusseindlæg. Det hjælper ikke at vaske sig med sæbe i skeden; det kan derimod ødelægge den naturlige bakterieflora i skeden.

Håber det var svar nok.

Du kan finde mere om udflåd her: Udflåd

Mvh Mette