11 år og forelsket - hvordan spørge om hun vil med hjem?
Der er en rigtig sød pige i min klasse. Jeg hænger tit ud med hende på klub og en af mine andre venner er også forelsket i hende.
Når vi hænger ud på klub, har vi det faktisk meget sjovt sammen. Det er ikke fordi, jeg vil være "kærester", men sådan venne-kærester, jeg mener tager hjem til hinanden, går i biografen, men uden rigtigt at være kærester. Når nogle af mine venner går hen til hende, bliver jeg sindsygt jaloux.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal spørge hende, om hun vil med hjem.
JEG HÅBER, I KAN HJÆLPE
Hilsen ham den forelskede, 11 år

SVAR:
Kære Ham den forelskede
Tak for din mail og for dit spørgsmål.
Venner er værd at satse på
Først vil jeg sige, at jeg synes, det lyder rigtig godt, at du bare gerne vil være venner med pigen og lære hende bedre at kende. Du er ikke så gammel endnu, og det er hun jo heller ikke, så det er et rigtig godt udgangspunkt for jer at bygge et venskab op. Det gør det også meget lettere at foreslå ting, som I kan lave sammen, for så bliver det hele ikke så kompliceret.
Hvordan spørge pigen?
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at gå hen til pigen og spørge, om hun vil med dig hjem en dag. Man kan blive meget genert, når man skal gøre det, og man kan selvfølgelig blive bekymret for, hvad andre vil sige til det og ikke mindst, hvad pigen vil sige til det.
En af de ting, der sikkert gør det allersværest at spørge, er måske tanken om, at hun siger nej. Så går tankerne igang i hovedet om, hvor pinligt det ville være og om, hvad man så skulle gøre og sige, og alle de tanker er faktisk nok til at stoppe en i at gøre det, man gerne vil. Det er bare ærgerligt, for tankerne er jo ren fantasi og en masse urealistiske forestillinger om, hvor galt det hele kan gå.
Spørg dig selv: Hvad er det værste, der kan ske?
Det er som sagt et godt udgangspunkt for et venskab at lave ting og aktiviteter sammen. Din ide med en tur i biografen er rigtig god. Derfor synes jeg også, du skal spørge dig selv:
1. Hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg spørger hende?
2. Hvad er det egentlig, jeg er bange for?
3. Og er det sandt, at jeg ikke kan klare det, hvis det værste sker?
Hvis det værste der kan ske er, at hun siger nej, er det så rigtigt, at du ikke kan klare det eller kommer videre derfra på en god måde uden at bliver til grin? Det tror jeg ikke!
Måske kan du også arbejde lidt med, hvordan du formulerer dit spørgsmål til hende, så det ikke bliver alt for mærkeligt at stille det. I stedet for at spørge direkte, om hun vil med i biografen, så kunne du måske fortælle hende om en film, som du rigtig gerne vil se, og så når I har talt lidt om den, kan du lige sådan lidt let spørge hende, om I ikke skal gå ind og se den en dag.
Måske er det lettere først at være flere sammen
Du kan måske slå dig sammen med en ven og spørge et par stykker – og selvfølgelig også hende – om de alle vil med. Så kan I lære hinanden bedre at kende uden for skolen, uden at det bliver alt for svært at komme igang. Eller I kan gå i svømmehallen eller en tur på gågaden eller noget i den stil, som er lettere at sætte igang end ligefrem at spørge, om hun vil med dig hjem. På den måde tager du små skridt ad gangen, og så bliver det ikke så farligt.
Jeg håber, du kan bruge ideerne til noget!
Hvis du har lyst til at læse mere om venner og kærester, så er her et par forslag:
Gode venner
Pigevenner og drengevenner
Plusser ved at vente med at få en kæreste
De bedste hilsner
Eva Rasmussen