Var fuld - har jeg dummet mig for meget til at rette op på skaden?
Kære AdamogEva. Jeg har været sygeligt forelsket i den her fyr i snart 1½ år, og der har både været op- og nedture. VI havde en hed aften for nogen måneder siden, men han afviste mig efterfølgende, som gjorde, at vi ikke snakkede sammen et stykke tid. Jeg var dog stadig ulykkeligt forelsket i ham, og da vi begyndte at snakke sammen igen, var det jo bare lykken. Det stod på et stykke tid og vi fik det bedre og bedre sammen, og det gik næsten ligeså godt, som tiden omkring den ene aften.
Jeg havde sidste skoledag i forgårs og blev meget fuld, så jeg kom til at kysse med en anden fyr om dagen og endnu en fyr om aftenen, mens han så det, og det virkede derefter som om, at han blev sur på mig og ignorerede mig. Jeg fik det rigtigt dårligt med mig selv, da en af mine drengevenner fortalte, at de havde snakket om, han godt kunne lide mig lidt. Jeg ved nu ikke, om det er for sent at rette op på og om jeg stadig har en chance hos ham. Så mit spørgsmål er, om I tror, jeg har det og hvad jeg skal gøre for at rette op på det?
Hilsen den dumme, men meget forelskede pige, 15 år
P.S. Jeg har ikke meget tid tilbage = ikke særlig mange chancer tilbage til at snakke med ham i, så jeg kan ikke begynde at bygge et helt nyt venskab op.

SVAR:
Kære 15-årige
Om du har en chance mere hos ham eller ej – er svært at svare på. Når man drikker sig plakatfuld, som du beskriver, så gør man ofte ting, man dagen efter fortryder. Jeg forstår ikke helt det her med, at du er smadderforelsket og så kysser så meget med andre endda for øjnene af ham. Var det for at gøre ham jaloux? Eller var du så fuld, at du ikke tænkte, at det gjorde noget.
Har du flere chancer spørger du om?
Det kommer vel an på, om han er villig til at forstå, det du gjorde og lade dine handlinger undskylde med, at du var fuld og dermed ude af stand til at tage vare på dig selv. Måske han vil tage imod din forklaring.
Du har ikke megen tid
Det kræver tid. Det kræver tid, hvis man har såret et andet menneske. Så er man nødt til at give det den tid, der skal til. Jeg tænker, du må forklare ham, at du har dummet dig, og at du har handlet uovervejet. Du må undskylde og derefter se, om han vil med til at opbygge et venskab igen.
Jeg synes, du skal overveje, inden du tager til fest, hvor meget du vil drikke. Jeg synes ikke, det lyder til at være rart for dig at drikke så meget, som du beskriver. Jeg synes ikke, det må være rart ikke at være herre over det, du gør og siger.
Læs mere om alkohol her på siden:
Alkohol – så det rykker
Sex og alkohol
Jeg håber, du vil få startet et venskab med ham igen.
Mange hilsner Steen Kruse